Brown & Williamson čelí kvůli reklamě na cigarety žalobě
Americký výrobce cigaret Brown & Williamson čelí žalobě za to, jakým způsobem nyní vede reklamní kampaň. Žalobu podal generální prokurátor státu New York Eliot Spitzer, který tvrdí, že firma se v kampani zaměřuje na mládež a děti.
Spitzer je podáváním žalob na velké americké podniky pověstný a tu a tam se zaměří i na bohaté jednotlivce. Spitzer tvrdí, že Brown & Williamson se v kampani Kool MIXX 2004 přímo zaměřuje na děti a mladistvé, protože k propagaci využívá hiphopovou hudbu a kulturu.
Tabákový průmysl v USA v roce 1998 uzavřel s vládou dohodu, v které urovnal spor o to, aby se výrobci cigaret finančně podíleli na úhradě léčení lidí, kteří v souvislosti s kouřením onemocněli. Spitzer teď tvrdí, že kampaň firmy Brown & Williamson tuto dohodu porušuje.
Prokurátor žádá pro firmu Brown & Williamson pokutu kolem 15 milionů dolarů (přes 400 milionů Kč). K tomu chce dosáhnout toho, aby firma reklamní kampaň zastavila v celém státě New York, píše agentura Reuters.
Brown & Williamson je součástí nadnárodní společnosti British American Tobacco.
“Kampaň firmy Brown & Williamson je ohavným pokusem nabízet cigarety Kool dětem a mladistvým, hlavně černošské mládeži,” řekl Spitzer. Proto žádá, aby podnik uveřejnil reklamu o škodlivosti kouření v časopisech Spin & Vibe, Entertainment Weekly a Rolling Stone, které čtou hlavně mladiství.
Výrobci cigaret, kteří v roce 1998 přistoupili na vyrovnání s vládou, se zavázali v průběhu 25 let zaplatit celkem 200 miliard dolarů (přibližně 5,5 bilionu Kč). Vláda je za to nebude stíhat a peníze použije na léčení kuřáků.