Bojovník s reklamou vyráží mezi Němce
Noční můra komerčních televizních stanic dostala oficiálně zelenou. Německá stanice RTL totiž neuspěla u Spolkového soudního dvora s žalobou proti výrobci Tivionu, takzvaného blokovače reklamy, zařízení, umožňujícího divákům vyhnout se reklamním blokům. Spolkový soudní dvůr tak potvrdil rozhodnutí berlínského soudu z roku 2001. RTL vede spor s výrobcem zařízení, firmou TC Unterhaltungselektronik už od roku 1999. Tivion funguje tak, že při začátku reklamního bloku automaticky vyhledá program, kde reklama neběží, v případě, že si majitel chce zmíněnou relaci nahrát, zaznamená ji na svůj pevný disk, přičemž ze záznamu vypustí reklamu.
Rozhodnutí soudu skutečně může mít pro komerční stanice dalekosáhlé následky. Vzhledem k tomu, že jsou financovány výhradně z reklamy, obávají se výrazných ztrát v případě, že si zmíněné zařízení pořídí větší počet diváků. Potom by řada zadavatelů zřejmě část svých reklamních kampaní přesunula do jiných, zejména tištěných médií.
Německé soudy v současnosti řeší i protižalobu – výrobce chce od RTL, ale i od stanic Vox a Sat.1, které vznesly před časem žaloby proti méně technicky dokonalému zařízení stejné firmy, odškodnění ve výši několika miliónů eur za ušlý zisk. Se sériovou výrobou totiž TC Unterhaltungselektronik čekala až na rozhodnutí soudu. V současnosti vyrábí měsíčně tři tisíce přístrojů, které se mají dostat na vánoční trh za cenu 99 eur.
Podle soudního rozhodnutí ale zařízení neznamená automaticky pokles reklamních zisků – je jen technickým vylepšením, přesto však hlavní rozhodování zda reklamní blok bude či nebude sledovat, zůstává na divákovi. Je to obdobné jako když při začátku reklamních bloků přepínají diváci na jiné programy, kde reklama neběží.
Hospodářské noviny, 28. 6. 2004, autor: Milan Kruml, TV Nova