Agentury a výrobci proti omezení reklamy na ČT
Asociaci komunikačních agentur (AKA) a Českému sdružení pro značkové výrobky (ČSZV) se nelíbí navrhované omezení reklamy na ČT a zákaz její kumulace na jednom z programů. Ve svém společném prohlášení upozorňují na to, že omezení reklamy na ČT by poškodilo konkurenceschopnost českého televizního trhu a vedlo by k monopolnímu postavení jedné z komerčních televizí.
O prohlášení i výsledcích výzkumu mezi inzerenty informovali Jiří Mikeš (AKA) a Jan Levora (ČSZV). Obě uskupení se zároveň se svým prohlášením obrací na politickou scénu České republiky.
„Reklama v ČR je drahá, konkurenční prostředí jednoznačně deformované, počet televizních stanic je malý,“ uvedl Levora. Podle Mikeše již současné množství reklamy na jednom programu ČT, které činí jedno procento vysílacího času, patří k nejnižším v Evropě. Návrh, kterým se v současné době zabývá Parlament ČR, omezuje reklamu na 0,8 procenta vysílacího času na každém programu ČT, přičemž zakazuje kumulaci reklam na jednom z programů. Zároveň by se měl podle návrhu zvýšit koncesionářský poplatek na 100 korun měsíčně ze současných 75 korun.
Podle Levory to bude mít dopad nejen na nezávislost veřejnoprávní televize, ale v širší souvislosti i na celou ekonomiku. Zadavatelé se rovněž obávají zvýšení cen reklamy ve zbývajících dvou komerčních televizích. „V konečném důsledku se to odrazí na lidech, na konečných uživatelích, a to nejen výší koncesionářských poplatků; spotřebitelé to zaplatí i ve vyšších cenách výrobků,“ řekl Levora. „Pokud chtějí politici jeden program prodat, tak ať to řeknou,“ vyzval politiky Mikeš.
Přijetím návrhu tohoto zákona podle Mikeše ČT přijde ročně o 400 až 500 milionů korun. Podle údajů AKA přitom ČT dostala loni za reklamy 900 milionů, Prima 1,5 miliardy a Nova 4 miliardy korun. „Když to dobře dopadne, letos by mohly televize od inzerentů dostat 7,5 miliardy,“ uvedl Mikeš.
Podle Mikeše a Levory není prohlášení úzkým názorem několika agentur, ale velké části reklamního byznysu, který AKA a ČSZV reprezentují. AKA zastupuje 62 reklamních agentur, jejichž obrat podle asociace přesahuje 80 procent reklamních investic na trhu. Podle Mikeše dají inzerenti letos médiím za reklamu 15 miliard korun. Členy ČSZV je 54 velkých výrobců zboží. Celkový podíl na investicích do televizní reklamy ze strany svých členů odhaduje AKA a ČSZV na 50 až 60 procent.
Obě uskupení si rovněž nechala zpracovat výzkum mínění zadavatelů reklamy firmou Factum Inventio (dříve TNS Factum). Podle výsledků anonymního průzkumu mezi manažery významných inzerentů si 82 procent z nich myslí, že přijetím reklamních limitů na ČT dojde k poškození konkurenčního prostředí na trhu. Zvýšení cen televizní reklamy se obává 74 procent respondentů.
Stanoviska AKA a ČSZV navíc podpořila i Světová federace zadavatelů reklamy (WFA) a Evropské asociace komunikačních agentur (EACA), která je poradním orgánem Rady Evropy.
Podobné zprávy


Nejlepší kampaně poslední dekády


Tessa Szyszkowitz jmenována předsedkyní Rady pro redakční nezávislost


Kampaň se Spikem Lee přinesla rekord pro Nike

