Agassi na kurtech prohrává, přesto vydělává stále víc

23. 6. 2004 10:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pětadvacet sportovců je ve stovce světových celebrit podle výše příjmů za uplynulý rok. Žebříčku, který zveřejňuje magazín Forbes, dominuje australský herec Mel Gibson před americkým golfistou Tigerem Woodsem, jehož příjmy se vyšplhaly na 80,3 miliónu dolarů.
Není tajemstvím, že největší položkou příjmů sportovců jsou peníze z reklam, i když jsou i výjimky. Roční plat suveréna seriálu mistrovství světa formule 1 Michaela Schumachera u Ferrari je zhruba 40 miliónů dolarů, což z něj činí sportovce s nejvyšší mzdou na světě. Naproti tomu tenisté či golfisté žádný pevný plat nemají. Musí spoléhat na své schopnosti na hřišti i při uzavírání reklamních smluv.
První hráč světového žebříčku golfistů Woods sice už nevyhrál na osmi předcházejících grandslamových turnajích, ale i tak si stačil v první polovině roku vydělat téměř tři milióny dolarů. U něho ale tvoří většinu příjmů kontrakty. Vesměs nadmíru atraktivní – uplynulý rok mu vynesl přes 70 miliónů dolarů.
Ne vždy ale existuje mezi výkonností a výší reklamních příjmů přímá úměra. Takovým příkladem může být americký tenista Andre Agassi. Na posledních třech turnajích prohrál vždy hned v prvním kole, kvůli zdravotním problémům odřekl start ve Wimbledonu, kde v roce 1992 vyhrál, a vypadl i z první desítky světového žebříčku. Stále častěji se objevují spekulace, že kariéra čtyřiatřicetiletého rodáka z Las Vegas se blíží ke konci.
Na kurtech se Agassimu, který letos uhrál na turnajových odměnách „jen“ 410 000 dolarů, příliš nedařilo, ale pro marketink významných společností je stále nanejvýš žádaný. Během osmnáctileté kariéry mu reklamní kontrakty vynesly 200 miliónů dolarů, za uplynulých dvanáct měsíců pak 28 miliónů, nejvíc v kariéře. V žebříčku nejlépe placených sportovců podle magazínu Forbes mu patří sedmá příčka.
Mezi tenisty je jasně první. Navzdory blížícímu se konci kariéry v předchozích dvou letech prodloužil smlouvy s firmami American Express, Aramis, Genworth a KiaMotors. V listopadu proměnil dlouholetou smlouvu s výrobcem tenisových raket Head na doživotní. Největší současná tenisová hvězda ve Spojených státech, Andy Roddick, si mimo kurt vydělal během roku pět miliónů dolarů. Petu Samprasovi, který vyhrál čtrnáct grandslamových turnajů proti osmi Agassiho, vynesly reklamní kontrakty osm miliónů, méně než třetinu Agassiho příjmů.
„Agassi je neobyčejnou osobností, má jedinečné charisma. To při hledání osobností ve sportu hraje zásadní roli,“ konstatoval David Carter, zakladatel marketinkové firmy Sports Business Group. „Má schopnost oslovit hned několik generací možných zákazníků. To mu dává velké možnosti uzavírat zajímavé smlouvy, přestože se jeho kariéra chýlí ke konci,“ vysvětlil stálý zájem o Agassiho. Ostatně poslední slovo na poli marketinku čtyřiatřicetiletý tenista rozhodně ještě neřekl. V příštím roce by mu reklamní smlouvy měly vynést ještě víc než letos – 40 miliónů dolarů.

NEJLÉPE PLACENÍ SPORTOVCI SVĚTA
(v mil. USD)
1. Tiger Woods, golf, 80,3
2. Michael Schumacher, F-1, 80,0
3. Peyton Manning, americký fotbal, 42,0
4. Michael Jordan, basketbal, 35,0
5. Shaquille O’Neal, basketbal, 31,9
6. Kevin Garnett, basketbal, 29,7
7. Andre Agassi, tenis, 28,2
8. David Beckham, fotbal, 28,0
9. Alex Rodriguez, baseball, 26,2
10. Kobe Bryant, basketbal, 26,1

Pozn.: Příjmy se počítají od června 2003 do června 2004 a zahrnují platy, bonusy, prize money, částky z reklamních smluv a startovné.
Zdroj: www.forbes.com

Hospodářské noviny, 23. 6. 2004, autor: Alois Žatkuliak

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.