Trh ovládnou hypermarkety

12. 5. 2004 00:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Už za dva roky bude 67 procent trhu rychloobrátkového zboží v Česku ovládat pouhých deset největších řetězců. A koncentrace obchodu bude i nadále pokračovat. Vyplývá to z poslední analýzy společnosti Incoma, která se zabývá průzkumem trhu.
Experti a vrcholoví manažeři z oblasti obchodu pro nejbližší roky předpokládají, že se mohou sloučit nebo dokonce z našeho trhu odejít i někteří silní hráči. „S ohledem na velikost trhu je u nás řetězců příliš, je to české specifikum,“ vysvětluje Zdeněk Skála z Incoma Research.
Pro obchod bude v následujícím období charakteristický další nárůst konkurence a nová vlna přerozdělování tržních podílů. Svou pozici posílí během tří let především hypermarkety a diskontní prodejny.
Na rychloobrátkovém trhu oslabí všechny ostatní prodejny včetně supermarketů. Zato hypermarkety podle Incomy ovládnou 31 procent celého trhu, vloni to byla čtvrtina.
„Pro nás je to výzva, abychom pracovali na dalším zlepšování zákaznických služeb a obohacení nabídky,“ říká Vesselin Barliev ze sítě Tesco. Neočekává ovšem změnu chování spotřebitele. „Český zákazník je opatrný, v některých směrech dokonce konzervativní,“ upozorňuje. Tesco je přitom spolu s řetězcem Makro Cash & Carry a Kauflandem ze skupiny Schwarz v trojici sítí, o které odborníci téměř nepochybují, že na špici českého trhu vydrží.
Velká konkurence se projeví i na cenách. Zdražovat by měly především čerstvé potraviny. „Budou hnacím motorem růstu cen,“ uvádí zpráva. Naopak u nepotravinářských kategorií se očekává jen mírný nárůst cen a například u elektra by mělo docházet dokonce k zlevňování.
Zároveň se přitom má diferencovat kupní síla zákazníků a jejich ochota utrácet za různé druhy zboží. Výběr zboží podle ceny a nabízeného sortimentu by měl převládat i v roce 2006, nicméně tyto priority by měly postupně slábnout.
Dynamický rozvoj má ale podle zprávy zaznamenat „nákupní komfort“ týkající se například úspory času při nákupech nebo dodatečných službách prodejen. I nadále by měl pokračovat trend rostoucích nákupů na splátky nebo prostřednictvím bankovních karet.


Hospodářské noviny, 12. 5. 2004, autor: Jiří Němeček


040512-22 ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.