Technika mění filmový trh
Pláže, krásné ženy, filmové hvězdy a blýskání fotoaparátů – takovou tvář nastavuje francouzské letovisko Cannes během filmového festivalu běžnému návštěvníku. Zájem byznysmenů z filmové branže však přitahují spíš odborná sympozia, na kterých se diskutuje o příští podobě filmu. Ta bude čím dál více závislá na nových technologiích. Filmoví profesionálové se shodují v jednom: nevíme, jak technika změní tvář filmu. Jedno je jisté, změní ho totálně a velmi brzy.
Hlavní roli v těchto změnách by měl hrát internet. Například kontroverzní americký režisér a držitel Oscara Michael Moore uvažuje o jeho využití poté, co společnost Walt Disney ztratila zájem o distribuci jeho dokumentu Fahrenheit 9/11. Jak Moore uvedl, film pravděpodobně bude distribuovat sám prostřednictvím internetu nebo digitálně přes pronajaté play out centrum. Je totiž přesvědčen, že Amerika musí jeho nový protibushovský film vidět ještě před volbami.
Podobně vidí další vývoj prezident americké filmové asociace Jack Valenti. V minulých letech na festivalu většinou odpovídal na dotazy, týkající se rostoucí monopolizace kinematografie, násilí a sexu ve filmu. To však skončilo. Valenti letos v Cannes hovořil prakticky jen o digitální technice a o audiovizuálním pirátství.
Pirátství nabírá podle jeho názoru nevypočitatelný kurs. Původní předpoklady, že piráti budou policejně sledováni, vyšetřováni a stavěni před soud, patří podle Valentiho minulosti. “Máme jedinou možnost, a tou je výchova veřejnosti a vysvětlování, že pirátství je loupež,” řekl Valenti.
Také digitalizace staví kinematografii do nové situace. Ukazuje se, že filmová distribuce bude záviset na DVD, internetu a na digitálních sálech. Obrazu bude díky digitálním médiím stále víc a piráti budou mít k dispozici nové možnosti. Hollywood se proto bude muset snažit sám ovládnout internet a investovat velké prostředky do digitalizace. “Vstupujeme do nového světa, o němž víme stále velmi málo,” řekl Valenti.
Američtí filmoví producenti podle něj dnes jednají víc s počítačovými experty než s distributory. Na jedné straně chtějí a potřebují distribuovat své filmy na internetu, na druhé straně se internetu obávají. Valenti si však zároveň postěžoval, že nebezpečí digitálního pirátství dlouho nebrali vážně ani američtí filmaři, ani politici. “Během dvou let bude díky nové technice možno stáhnout film na síti za pět vteřin a vysílat ho přes půl zeměkoule v jedné minutě.”
Další výzvou, se kterou se film bude muset vyrovnat, jsou počítačové hry. “Stále více se přibližují filmu a mnoho mladých lidí jim dává přednost,” tvrdí Valenti. Zdůraznil, že ceny lístků do kina se nebudou moci v takové situaci změnit a zůstanou stále “neuvěřitelně levné”. To bude znamenat jedno: nižší zisky pro filmaře a klesající počet kasovních trháků a velkofilmů. Finančně nákladným filmům jako Pán prstenů nebo Troja tak podle Valentiho odzvonilo.
Hospodářské noviny, 19. 5. 2004, autor: Radovan Holub