SuperByznys přitahuje firmy
Céčka, plísňové džíny a hudební projekt Lunetic – všechny tyto výrobky dokázaly v minulosti v českých zemích vyvolat mezi mladými konzumenty nákupní horečku. Díky promyšlenému marketinku se to v současnosti daří i pořadu televize Nova Česko hledá SuperStar. Do obchodu s typickým elipsovitým logem se proto snaží zapojit čím dál více firem. Odměna je sladká – miliónové tržby.
Hlavní profit inkasují především televize Nova, která koupila licenci na pořad od společnosti FremantleMedia, a hudební vydavatelství BMG, které vlastní přednostní práva na nahrávky deseti finalistů vyhledávací soutěže.
Nova vydělává především na prodeji reklamy – většinu finálových kol vidělo více než 2,5 miliónu diváků při podílu na sledovanosti přes 60 procent. Zájem inzerentů je pak přímo úměrný zájmu diváků. “SuperStar je tahoun programu, který zvedá sledovanost i ostatním pořadům,” potvrdil již dříve Vladimír Jurásek ze společnosti Mag Media 99, která prodává reklamní čas Novy.
S blížícím se finále se část tržeb přesunuje i k BMG. Na obchodních pultech již dva týdny leží singl všech finalistů s písní Veď mě dál, kterého se podle Zdeny Selingerové z BMG prodalo na 12 tisíc kusů. Další na řadě bude nosič, na němž bude mít každý finalista vlastní píseň, a zároveň sólová nahrávka vítěze SuperStar.
Svou šanci s narůstající teenagerskou hysterií ucítili také mobilní operátoři. Podle agentury ČTK diváci za hlasování prostřednictvím SMS utratili do poloviny května více než 30 miliónů korun. Z pěti miliónů textovek v ceně šesti korun odeslali hlasující 42 procent ze sítě Eurotelu, 38 procent připadlo na T-Mobile a 20 procent na Oskara.
Eurotel navíc přišel s novinkou – díky podpisu exkluzívní smlouvy s BMG může fanouškům nabízet stahování multimediálního obsahu do jejich mobilů. Nabídka podle tiskové mluvčí Eurotelu Diany Dobálové zahrnuje vyzváněcí melodie, speciální loga, chatování s účastníky finále nebo stažení společného singlu Veď mě dál.
Stranou hvězdné mánie nezůstávají ani sázkové kanceláře. Kursy na vítěze začaly vypisovat sázkové kanceláře Tipsport, Chance a Sazka. “Zaznamenali jsme výrazný nárůst zájmu o sázení na SuperStar – roste počet sázejících, ale i výše vsazené částky,” uvedl mluvčí Tipsportu Lubomír JežeK
Přestože práva na přednostní vydávání desek finalistů vlastní BMG, konkurence si našla způsob, jak nepřímo vydělat na marketinkovém úspěchu SuperStar. V těchto dnech vydává společnost Popron Music sólovou desku Martinu Hranáčovi, který ze SuperStar vypadl již ve druhém kole. “Nahrávka se jmenuje Nejsem superstar. Je v tom trochu kalkul,” přiznala Marcela Lindaurová z Popronu.
Otázkou zůstává, kdo vlastní práva na prodej merchandisingových výrobků s logem SuperStar. “Smlouva televize Nova se společností FremantleMedia zahrnuje pouze práva na vysílání pořadu a na provozování speciálních internetových stránek k pořadu. Na tyto aktivity se budeme soustřeďovat především,” řekl mluvčí stanice Dan Plovajko. Společnost FremantleMedia do konce uzávěrky neposkytla žádné vyjádření.
Podle marketinkových odborníků sázkové kanceláře a mobilní operátoři nebudou poslední, kdo budou chtít využít obchodních efektů SuperStar. “Očekávám, že do tohoto byznysu ještě vstoupí někteří výrobci rychloobrátkového zboží – jídla, nápojů nebo módního oblečení. Velká popularita SuperStar vznikla především díky tomu, že se jedná o kvalitní produkt, který je podpořen masívní reklamní kampaní,” uvedl redaktor odborného magazínu Marketing & Media Bohuslav Bohuněk.
Hospodářské noviny, 25. 5. 2004, autor: Aleš Borovan