Spotřeba vína v Česku roste

18. 5. 2004 14:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Spotřeba vín v Česku zvolna roste a loni podle odhadů mírně překročila 17 litrů na osobu ročně proti zhruba 15 litrům v polovině devadesátých let. Obliba tohoto nápoje poroste i nadále, řekl na veletrhu Víno & Destiláty vedoucí oddělení pro víno ministerstva zemědělství Antonín Králíček. Je to podle něj dáno zájmem mladé generace i tím, že víno je módní a zároveň se chápe jako součást zdravé výživy.
Spotřeba 17 litrů na hlavu je pořád poměrně nízká proti okolním státům, řekl Králíček. V Rakousku podobně jako v Německu se pohybuje přes 30 litrů a Slováci zkonzumují více než 20 litrů vína na hlavu ročně.
Vstup do Evropské unie a odbourání obchodních bariér podle Králíčka ovlivní domácí trh. Zrušením cel importovaná evropská vína mohou v konečné ceně zlevnit asi o pětinu. Tlak dovozů zesílí a spotřebitelé budou mít zájem novinky vyzkoušet. Domácí vinaře by to ale nemělo ohrozit, protože jakost domácí produkce každoročně stoupá.
Firma Bacchus, která do Česka dováží kolem milionu lahví vína ročně, dokáže podle ředitele Alexandera Lochmana díky vstupu země do EU nabídnout spotřebitelům více konkurenceschopné ceny i výrobky než domácí producenti. Očekává proto částečný přesun konzumentů od českých k dovozovým vínům. Slibné jsou například chilské či argentinské produkty, kde láhev velmi dobrého vína může stát kolem 130 korun.
Čeští spotřebitelé podle Lochmana stále více poptávají kvalitu, ale hlavní bariérou pro masovou konzumaci kvalitních nápojů zůstává cena.
Do tuzemska se zřejmě povalí i vína méně kvalitní, produkovaná jinde a lahvovaná až v Evropě. „Proto doporučuji lidem kupovat vína lahvovaná v zemi původu,“ uvedl Lochman.
Podle Jiřího Hudce, vedoucího obchodního oddělení ZD Sedlec, vstup Česka do EU vinařům pomůže, protože potřebují zdravou konkurenci. Zejména u bílých vín se domácí producenti nemusí bát konkurence, protože tuzemská kvalita je vysoká a určitými parametry výjimečná. Pro červené víno v tuzemsku nejsou takové podmínky, chybí zejména sluníčko. „Spotřebitelé jsou ale dost konzervativní a mají rádi klasiku,“ uvedl Hudec. Sedlecké vinařství je střední velikosti, lahvuje asi 250 tisíc litrů vína za rok.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.