Prodej aut vázne, výrobci lákají na novinky
O desetinu, na 42,5 tisíce vozů, klesl meziročně prodej nových osobních aut v Česku za první čtyři měsíce. Odbyt přitom klesá již pátým rokem, a to hlavně kvůli vysokým cenám nových vozů. Letos se přidal další důvod – vstup země do unie.
“Řada zájemců odložila nákupy a domnívá se, že po vstupu země do unie budou auta levnější,” tvrdí Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Kupce podle něj vyháněla z autosalonů i nejistota kolem zvyšování cen potravin, energií i spotřebního zboží kvůli změnám sazby DPH. “Lidé nevěděli, zda si budou moci nový vůz dovolit,” dodal Šípek.
Aut se ve skutečnosti neprodalo o deset procent méně, ale jen o pět. Řada prodejců totiž osobní auta technicky upravuje na užitková, u nichž lze odečíst daň z přidané hodnoty. Takto upravené vozy, jejichž prodej vzrostl, se ve statistikách objevují v jiné kategorii vozidel.
Prodej na českém trhu klesl všem automobilkám s výjimkou značek Ford, Fiat, Hyundai, Daewoo, Mazda, Honda a BMW. Posledně jmenovaná pro zvýšení odbytu nyní zlevnila některé své modely, například vůz BMW X5 s motorem 3.0d nyní stojí 1536 tisíc korun namísto dřívějších 1,7 miliónu.
Pokles odbytu by měly zastavit slevy, které většina automobilek zavedla kvůli snížení DPH při vstupu Česka do unie, i nové modely, které se na jaře uvádějí na trh. Jarní měsíce, tedy období před dovolenými, jsou tradičně obdobím, kdy zákazníci utrácejí za nová auta nejvíce.
Opel započítal nižší daň do základních cen všech modelových řad. Nová astra se například prodává od 419 900 korun. Seat zlevnil modely Ibiza, Cordoba a Alhambra. U Nissanu v případě terénního modelu Patrol ceny klesly až o 115 tisíc korun. Vozy, které se vyrábějí v Evropě, zlevnily o 2,5 procenta.
Podle prodejců by měly odbyt oživit i nové modely, jako je VW Golf, Opel Astra, nová Škoda Octavia či Toyota Corolla Verso, i jejich netradiční uvedení na trh.
Právě v tomto segmentu, kde ceny začínají na 400 tisících korun, ale prodej aut již tři roky klesá. Zatímco za první čtyři měsíce roku 2002 se v Česku prodalo téměř jedenáct tisíc aut střední třídy a přes tři tisíce vozů MPV, letos to je jen sedm a půl tisíce, respektive dva tisíce dvě stě automobilů.
Dlouhodobé zlevnění, které by zvýšilo počet prodávaných aut ve střední třídě, nelze očekávat. Vozy všech kategorií se budou spíše zdražovat, protože Česko bude muset vyrovnat ceny s ostatními zeměmi unie. Nyní jsou nové automobily v zemi zhruba o pět procent levnější.
O budoucím růstu cen automobilky zatím mlčí a vydávají stamilióny korun na to, aby potenciálním zákazníkům přiblížily výhody slev a nadstandardního vybavení vozů, které si zájemci koupí právě teď.
Škoda Auto a dovozci podle odhadu expertů utratili za reklamu v prvních čtyřech měsících téměř 500 miliónů korun. Podle zkušeností by právě masívní reklama měla odbyt podpořit.
Na západoevropských trzích, kde prodej osobních automobilů loni stagnoval, již došlo ke zlepšení odbytu. Za první čtvrtletí se prodej díky novým modelům a slevám meziročně zvýšil o sto tisíc vozů, tedy o tři procenta. Stejný růst očekávají prodejci na konci letošního roku i v Česku.
Hospodářské noviny, 20. 5. 2004, autor: Vladimír Kaláb