Praha chce sjednotit vzhled billboardů a vymýtit nelegální
Pražský magistrát chce zpřísnit podmínky pro výstavbu reklamních billboardů. Do budoucna by měly mít tyto plakátovací panely jednotný vzhled. Provozovatelé by je také měli soustavně udržovat, aby na nich třeba nebyly jen potrhané papíry. Zároveň se chystá zavedení elektronické evidence billboardů, která by měla usnadnit odhalování panelů postavených bez povolení, řekl radní Pavel Klega.
V současnosti je v metropoli podle odhadů na 5000 billboardů. Před několika lety město zahájilo tažení proti panelům postaveným na černo. “Dá se říci, že se jich každý rok objeví asi stovka,” uvedl Klega. Za poslední dva roky se jich podařilo zlikvidovat přes 130, dodal.
Nové podmínky pro výstavbu billboardů by měly podle Klegy začít platit začátkem příštího roku. Od stejné doby by byla zavedena i jejich elektronická databáze. Podle radního bude přístupná na internetu.
“Každý se bude moci podívat, zda je určitý billboard legální. Pokud ne, bude se moci obrátit na stavební úřad,” podotkl Klega. Pokud úřad zjistí, že je skutečně postaven bez povolení, vydá výzvu k jeho zbourání a majiteli může vyměřit pokutu.
Zvláštní podmínky už platí v Praze pro výstavbu takzvaných bigboardů, tedy reklamních ploch nad 20 metrů čtverečních. Magistrát třeba uvedl, že jich v metropoli nesmí být více než 300. Podobnou regulaci u billboardů nechystá, podle Klegy spoléhá na trh. Jediným místem, kde nesmějí být tyto reklamní panely vůbec, je památková rezervace.
Z billboardů a bigboardů umístěných na pozemcích města magistrát loni získal asi 34,7 milionu korun. Dalších 700.000 korun vyinkasovala Praha za reklamní panely na svých budovách.