Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Pohled do soukromí je hitem, který láká lidi k obrazovkám

Redakce MAM17. 5. 2004

Televizní stanice po celém světě vysílají nejrůznější reality show – tedy pořady, které ukazují obyčejné lidi v nezvyklých situacích nebo více či méně odkrývají soukromí známých osob. Na české obrazovky dorazil první velký pořad tohoto druhu až letos v únoru, když začala Nova vysílat pořad Česko hledá SuperStar, ve kterém diváci vybírají novou hvězdu hudebního průmyslu. Známa by měla být 20. června.
Dnešní vlnu zájmu o reality show odstartoval koncem 90. let projekt Big Brother (Velký bratr; obdobný pořad ale už od roku 1991 vysílala MTV). Bizozemská televize Veronica v něm zavřela do jednoho obytného prostoru skupinu mladých lidí. Jejich život sledovaly desítky kamer a diváci v několika kolech rozhodovali o tom, kdo je nejméně sympatický a soutěž opustí. Vyhrát a odnést si nezanedbatelnou finanční odměnu (například v německé verzi v přepočtu čtyři miliony korun) totiž může jen jeden.
S Big Brotherem a jeho variacemi se ve světě v poslední době doslova roztrhl pytel. Vysílaly se v Británii, Francii, Německu, Španělsku, Polsku či Maďarsku, čeští televizní diváci o něj však zatím byli ochuzeni. A není jasné, zda se na obrazovkách vůbec objeví – Prima sice před dvěma lety uvažovala o koupi licence, nakonec ale z projektu sešlo. Představitelé Novy dali přes výrazný úspěch pořadu Česko hledá SuperStar najevo, že o tento druh reality show dnes nemají zájem.
Jistou náhradou opravdového Velkého bratra byla zatím v českém prostředí akce, kterou v roce 2001 pořádalo pražské rádio Kiss. Do průhledné buňky v obchodním centru zavřelo na dva týdny 14 mladých lidí a každý den jednoho vyřadili. Vítěz nakonec dostal čtvrt milionu korun. Už v roce 1993 se ostatně díky stejné rozhlasové stanici Pražané mohli podívat na pár obývající několik týdnů výlohu obchodního domu Kotva.
Podobné schéma jako Big Brother používá i řada jiných pořadů – ze skupiny lidí v určitém prostředí účastníci vypadávají, až zůstane jen vítěz. Mění se prostředí i konkrétní pravidla či úkoly. O podobnou reality show se zatím v České republice pokusila jen hudební stanice O (dnešní Óčko). V její Vyvolené se utkal tucet dívek, které bojovaly o diváckou přízeň v různých disciplinách (bylo to třeba rychlé pití piva, nákup v sexshopu nebo finálový zápas v bahně).
I z programu Novy je pak známá americká show Survivor (Ten, který přežije), ve které jsou lidé vysazeni na ostrov a musejí se o sebe postarat. Postupně je vždy jeden ze soutěžících hlasováním svých kolegů vyřazen ze hry a vítěz nakonec dostane milion dolarů (27 milionů korun). I v minulosti populárním druhem reality show je castingová – tedy pořad, ve kterém soutěžící předvádějí své schopnosti (nejčastěji hudební). V Československu podobným způsobem prorazila v polovině 60. let třeba Helena Vondráčková.
Ale reality show může pomoci i etablovanému hudebníkovi, jak dokazuje případ Ozzyho Osbourna a pořadu The Osbournes, který vysílá hudební televize MTV. Rodinné trampoty Ozzyho, jeho ženy Sharon a dětí Kelly a Jacka lákají už přes dva roky každý týden před obrazovky miliony diváků. A obohatí i Osbournovic rodinný rozpočet, za poslední sérii dostali 20 milionů dolarů. A aby toho nebylo málo, MTV loni v létě spustila Newlyweds (Právě se vzali), v němž se rodinným životem prokousávají novomanželé, zpěvačka Jessica Simpsonová a člen skupiny 98 Degrees Nick Lachey.
Vysílání úspěšné reality show přináší zisk nejenom příslušné televizi, ale i společnosti nebo jedinci, který ji vymyslel. Formát pořadu (a “kuchařka” s návodem na výrobu) se totiž obvykle prodává do zahraničí, odkud plynou autorovi další nezanedbatelné příjmy. Na českých obrazovkách se tak dnes vedle SuperStar objevují i jiné licencované pořady, vesměs vysoce sledované – Chcete být milionářem? a Nejslabší, máte padáka na Nově nebo Hodina pravdy v České televizi.

×

Televizní diváci hledají superstar ve více než 40 zemích

Starší článek

Televizní Test národa nazvaný Já a ty prověřil partnerské vztahy

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: iStock

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více