Pohled do soukromí je hitem, který láká lidi k obrazovkám
Televizní stanice po celém světě vysílají nejrůznější reality show – tedy pořady, které ukazují obyčejné lidi v nezvyklých situacích nebo více či méně odkrývají soukromí známých osob. Na české obrazovky dorazil první velký pořad tohoto druhu až letos v únoru, když začala Nova vysílat pořad Česko hledá SuperStar, ve kterém diváci vybírají novou hvězdu hudebního průmyslu. Známa by měla být 20. června.
Dnešní vlnu zájmu o reality show odstartoval koncem 90. let projekt Big Brother (Velký bratr; obdobný pořad ale už od roku 1991 vysílala MTV). Bizozemská televize Veronica v něm zavřela do jednoho obytného prostoru skupinu mladých lidí. Jejich život sledovaly desítky kamer a diváci v několika kolech rozhodovali o tom, kdo je nejméně sympatický a soutěž opustí. Vyhrát a odnést si nezanedbatelnou finanční odměnu (například v německé verzi v přepočtu čtyři miliony korun) totiž může jen jeden.
S Big Brotherem a jeho variacemi se ve světě v poslední době doslova roztrhl pytel. Vysílaly se v Británii, Francii, Německu, Španělsku, Polsku či Maďarsku, čeští televizní diváci o něj však zatím byli ochuzeni. A není jasné, zda se na obrazovkách vůbec objeví – Prima sice před dvěma lety uvažovala o koupi licence, nakonec ale z projektu sešlo. Představitelé Novy dali přes výrazný úspěch pořadu Česko hledá SuperStar najevo, že o tento druh reality show dnes nemají zájem.
Jistou náhradou opravdového Velkého bratra byla zatím v českém prostředí akce, kterou v roce 2001 pořádalo pražské rádio Kiss. Do průhledné buňky v obchodním centru zavřelo na dva týdny 14 mladých lidí a každý den jednoho vyřadili. Vítěz nakonec dostal čtvrt milionu korun. Už v roce 1993 se ostatně díky stejné rozhlasové stanici Pražané mohli podívat na pár obývající několik týdnů výlohu obchodního domu Kotva.
Podobné schéma jako Big Brother používá i řada jiných pořadů – ze skupiny lidí v určitém prostředí účastníci vypadávají, až zůstane jen vítěz. Mění se prostředí i konkrétní pravidla či úkoly. O podobnou reality show se zatím v České republice pokusila jen hudební stanice O (dnešní Óčko). V její Vyvolené se utkal tucet dívek, které bojovaly o diváckou přízeň v různých disciplinách (bylo to třeba rychlé pití piva, nákup v sexshopu nebo finálový zápas v bahně).
I z programu Novy je pak známá americká show Survivor (Ten, který přežije), ve které jsou lidé vysazeni na ostrov a musejí se o sebe postarat. Postupně je vždy jeden ze soutěžících hlasováním svých kolegů vyřazen ze hry a vítěz nakonec dostane milion dolarů (27 milionů korun). I v minulosti populárním druhem reality show je castingová – tedy pořad, ve kterém soutěžící předvádějí své schopnosti (nejčastěji hudební). V Československu podobným způsobem prorazila v polovině 60. let třeba Helena Vondráčková.
Ale reality show může pomoci i etablovanému hudebníkovi, jak dokazuje případ Ozzyho Osbourna a pořadu The Osbournes, který vysílá hudební televize MTV. Rodinné trampoty Ozzyho, jeho ženy Sharon a dětí Kelly a Jacka lákají už přes dva roky každý týden před obrazovky miliony diváků. A obohatí i Osbournovic rodinný rozpočet, za poslední sérii dostali 20 milionů dolarů. A aby toho nebylo málo, MTV loni v létě spustila Newlyweds (Právě se vzali), v němž se rodinným životem prokousávají novomanželé, zpěvačka Jessica Simpsonová a člen skupiny 98 Degrees Nick Lachey.
Vysílání úspěšné reality show přináší zisk nejenom příslušné televizi, ale i společnosti nebo jedinci, který ji vymyslel. Formát pořadu (a “kuchařka” s návodem na výrobu) se totiž obvykle prodává do zahraničí, odkud plynou autorovi další nezanedbatelné příjmy. Na českých obrazovkách se tak dnes vedle SuperStar objevují i jiné licencované pořady, vesměs vysoce sledované – Chcete být milionářem? a Nejslabší, máte padáka na Nově nebo Hodina pravdy v České televizi.