Obrat agentur pro výzkum trhu loni stoupl
Obrat agentur pro výzkum trhu loni podle odhadů stoupl asi o 11 procent na 1,5 miliardy korun. Dynamika je stále vyšší než ve vyspělých západoevropských státech a postupně se tak snižuje rozdíl v podílu obratu na občana, sdělilo Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR.
Podle sdružení se postupně zvyšuje podíl klientů z tuzemska, který již dosahuje 80 procent celkových tržeb výzkumných agentur. Zhruba 47 procent klientů představují výrobní podniky a 13 procent síťové subjekty, tedy například firmy zabývající se dodávkami elektřiny plynu, telekomunikačních služeb a podobně. Po devíti procentech zakázek připadá na finanční a pojišťovací společnosti a média. Například výzkumné instituce se podílí méně než pěti procenty a reklamní agentury dvěma procenty.
Podle SIMAR vzrůstá podíl klientů z výrobní sféry, přímého obchodu mezi firmami a z oblasti médií a naopak proti minulým letům poklesl zájem z oblasti financí a pojišťovnictví, síťových subjektů a reklamních agentur.
Na českém trhu se pohybuje asi 25 až 30 agentur pro výzkum trhu. Sdružení celkový obrat odhaduje na základě dostupných údajů od 14 z nich. Tyto firmy v přepočtu na plný úvazek zaměstnávají 978 pracovníků. Tazatelské sítě zahrnují 8437 pomocníků.
V letošním roce se odhaduje růst obratu agentur pro výzkum trhu asi o šest procent. Při srovnání s jinými státy, kde se projevuje stagnace či mírný růst, v některých zemích ale i pokles obratu, je perspektiva dobrá, uvedl výkonný ředitel sdružení Stanislav Zahradníček.