Jihoafrická nápojová firma SAB, většinový vlastník Plzeňských pivovarů, která před dvěma roky koupila za 5,6 miliardy dolarů prodělečnou americkou pivovarnickou společnost Miller, zvyšuje svůj podíl na trhu USA.
Značka Miller Lite vytlačuje z trhu USA konkurenční Bud Light, který vyrábí světová jednička Anheuser-Busch. S ní se v četných zahraničních soudních sporech o právo prodeje značky Budweiser v různých zemích pře i náš budějovický pivovar.
Odbyt piva Miller Lite, který do roku 2002 skoro desetiletí povážlivě klesal, nyní ročně podle časopisu Beer Marketers Insights stoupá o dvouciferná procenta.
Lepší prezident než král
Svou marketinkovou strategii vůči konkurenčnímu pivu Bud Light pojala společnost SABMiller velmi rafinovaně. Jak napsal Business Week, Anheuser-Busch vydával svou značku tzv. lehkého piva za „krále piv“. SABMiller přišel se sloganem „Ameriko, nepotřebuješ krále, ale prezidenta všech piv. Zvol chuť!“. Využila rovněž „únavy spotřebitelů“ z vychloubačné reklamy, že Bud je „nejlepší pivo“.
Navíc společnost SABMiller inzerovala, že její lehké pivo obsahuje méně kysličníku uhličitého. Nezdůrazňovala také do omrzení na rozdíl od konkurence, že její chmelový a sladový nápoj je nejkvalitnější. Neboť to prý se samosebou rozumí.
Anheuser-Busch na tuto kampaň zatím ne příliš úspěšně reagoval malým snížením ceny.
Co prý však firmě SABMiller chybí na zatím úspěšné cestě k prvenství mezi třemi nejlepšími světovými pivovarnickými podniky, je podle Business Week ta značka piva, která je celosvětově uznávána jako nejlepší, tzv. premium beer. Jde přitom o nejziskovější segment v nejvyspělejších zemích.
„Plzeňský Prazdroj a italská značka Peroni, kterou SABMiller koupil loni, zaostává za pivem Stella Artois, patřící společnosti Interbrew, a Beck. A žádná z těchto značek se ani zdaleka nepřibližuje pivům Heineken,“ napsal americký podnikatelský týdeník.
Soupeři závodí v Číně
Konkurenční zápas společností Anheuser-Busch a SABMiller se nyní přesunul do Číny. Podle týdeníku The Economist obě firmy sice získaly ve čtvrté největší tamní pivovarnické firmě Harbin Breweries kolem 29 procent akcií, ale nemají v ní žádný rozhodující vliv.
Počítají však s tím, že tato investice bude velmi výnosná. Odbyt piva v Číně totiž roste o šest až osm procent ročně.
Hospodářské noviny, 17. 5. 2004, autor: Miroslav Prchal