Média živí i královské svatby
Pověry, že v květnu se nemají pořádat svatby, evropské královské domy evidentně ignorují. Hned dva šlechtické rody se rozhodly uspořádat velkolepý sňatek svých potomků právě tento měsíc.
Ženit se budou dva z nejžádanějších princů v Evropě: španělský následník trůnu Felipe a dánský korunní princ Frederik. Je proto jasné, že se obě ceremonie neobejdou bez značné pozornosti veřejnosti.
Pro evropská média to znamená jediné: obchod. Podle britského mediálního analytika Johna Westona jsou v současné době královské rodiny jedním z hlavních bodů zájmu sdělovacích prostředků – prostě proto, že čtenáře i diváky příběhy lidí s modrou krví zajímají.
“Média dokážou z královských svateb těžit,” dodává Weston. Jak napsalo BBC, díky tomu mají noviny při každé královské svatbě téměř zaručené zvýšení prodaného nákladu a televizím roste sledovanost.
Obě připravované svatby navíc mají pikantní příchuť. Felipe i Frederik si totiž berou dívky z lidu, což se v urozených kruzích nyní stává jakýmsi novým módním trendem. Budoucí španělskou královnou se stane známá španělská novinářka, moderátorka celostátní televizní stanice TVE, Letizia Ortizová. Dánsku zase bude jednou vládnout australská právnička a burzovní makléřka se skotským původem Mary Donaldsonová.
Právě její svatba s princem Frederikem, naplánovaná na pátek 14. května, je nyní pro dánská média tématem číslo jedna. Interview s budoucí korunní princeznou Mary vyšla snad ve všech tamních denících včetně prestižního Politikenu. Donaldsonová je podle serveru Ananova pro média nesmírně přitažlivou osobností. S princem se například seznámila na olympijských hrách v Sydney, kde se zúčastnila závodů lodí.
“Obyčejné dívky mířící na evropské trůny jsou i pro inzerenty velmi zajímavé. Novodobý příběh o Popelce je totiž geniálním marketinkovým tahem. Noviny, které na titulu přinesou exkluzívní svatební fotografie, mají předem zajištěný zisk,” doplňuje Weston.
To se potvrdilo už před třemi lety, kdy se norský následník trůnu princ Haakon oženil s obyčejnou servírkou, navíc matkou nemanželského dítěte, Mette-Marit Tjessem Höibyovou. Už samotné zásnuby tehdy vzbudily po celé Evropě značné pozdvižení.
Budoucí norská královna se namátkou přiznala, že má zkušenost s kokainem. Vyšla o ní životopisná knížka, které se prodalo přes milión výtisků.
Kuriózní pořad nedávno připravila britská televizní stanice Channel 4. Na jejím kanálu E4 se objevila šestidílná televizní show Nevěsta pro Williama.
Jejím hlavním cílem je vybrat na základě diváckého hlasování manželku princi Williamovi, staršímu ze synů prince Charlese. Ještě podstatnější je ale jiný cíl: vyšší sledovanost. “První díl sledovalo 40 procent všech, kteří měli zapnutou televizi. Znamenalo to pro nás stovky tisíc nových diváků, což je ohromný úspěch,” potvrdil John Steele, programový ředitel kanálu E4.
Hospodářské noviny, 11. 5. 2004, autor: Irena Zemanová