Lidé víc platí kartami, obchodům rostou příjmy
Při nákupech v Česku lidé výrazně více platí kartami. Jejich prostřednictvím utratili v prvním čtvrtletí u obchodníků 24 miliard korun. To je o třetinu víc než ve stejném období loni a dokonce o dvě stě procent víc než před dvěma lety, vyplývá ze statistiky Sdružení pro bankovní karty.
Odborníci označují Česko v objemu plateb i počtu platebních karet za středoevropského tygra. Na deset lidí připadá šest a půl platební karty, každý druhý má přitom mezinárodní platební kartu některé ze dvou největších asociací Visa či MasterCard.
“V používání platebních karet je Česko na prvním místě ve střední a východní Evropě a dostalo se na úroveň Rakouska, Belgie a Irska,” tvrdí Roman Kotlán, předseda Sdružení pro bankovní karty.
Výrazný rozvoj plateb ovlivňují především investice bank do tohoto byznysu, zdražování poplatků za výběry hotovosti na přepážkách bank a v bankomatech a také větší chuť lidí žít na dluh. Hodně peněz vydají v Česku prostřednictvím karty i zahraniční turisté a cizinci, kteří v tuzemsku žijí. Za první čtvrtletí takto utratili přes šest miliard.
“Při nákupu s platební kartou se lidé méně hlídají, utratí víc, než když platí hotovými penězi,” říká Pavel Hejzlar, mluvčí ČSOB. Podle bankéřů rostou tržby prodejen, které jsou vybavené k přijímání karet, o třicet procent.
Zákazníci neplatí bance žádné poplatky. Naopak obchodníci z každé transakce odvádějí bankám a mezinárodní kartové asociaci od půl procenta z každé útraty. “U malých podnikatelů to ale dělá pět procent, a to je pro ně příliš, ” upozornila Mirka Luprichová, prezidentka Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu Ho.Re.Ka.
Někteří finančníci tvrdí, že banky z těchto poplatků mají stomiliónové příjmy. “V porovnání s jinými příjmy jsou tyto výnosy zanedbatelné,” tvrdí bez dalších podrobností Hejzlar. Velikost nákladů a příjmů z platebních karet označila i Česká spořitelna (ČS) za vnitřní záležitost banky.
Přesto se počet obchodníků přijímajících karty ke konci března zvýšil zhruba o pět tisíc na více než padesát tisíc. Růst příležitostí, kde lze takto platit, bude pokračovat. “Na konci roku by Česká spořitelna měla mít u obchodních partnerů jedenáct a půl tisíce platebních terminálů, zatímco na konci března to bylo necelých deset tisíc,” uvedla Helena Matuszná z ČS. Podle ní banka počítá i se vstupem do nových řetězců a obchodních center i s instalováním GSM terminálů. Obdobné plány má ČSOB. Komerční banka, která má čtyřicetiprocentní podíl na tomto trhu, z konkurenčních důvodů své plány nezveřejnila.
Hospodářské noviny, 26. 5. 2004, autor: Olga Skalková