Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Lidé víc platí kartami, obchodům rostou příjmy

Redakce MAM26. 5. 2004

Při nákupech v Česku lidé výrazně více platí kartami. Jejich prostřednictvím utratili v prvním čtvrtletí u obchodníků 24 miliard korun. To je o třetinu víc než ve stejném období loni a dokonce o dvě stě procent víc než před dvěma lety, vyplývá ze statistiky Sdružení pro bankovní karty.
Odborníci označují Česko v objemu plateb i počtu platebních karet za středoevropského tygra. Na deset lidí připadá šest a půl platební karty, každý druhý má přitom mezinárodní platební kartu některé ze dvou největších asociací Visa či MasterCard.
“V používání platebních karet je Česko na prvním místě ve střední a východní Evropě a dostalo se na úroveň Rakouska, Belgie a Irska,” tvrdí Roman Kotlán, předseda Sdružení pro bankovní karty.
Výrazný rozvoj plateb ovlivňují především investice bank do tohoto byznysu, zdražování poplatků za výběry hotovosti na přepážkách bank a v bankomatech a také větší chuť lidí žít na dluh. Hodně peněz vydají v Česku prostřednictvím karty i zahraniční turisté a cizinci, kteří v tuzemsku žijí. Za první čtvrtletí takto utratili přes šest miliard.
“Při nákupu s platební kartou se lidé méně hlídají, utratí víc, než když platí hotovými penězi,” říká Pavel Hejzlar, mluvčí ČSOB. Podle bankéřů rostou tržby prodejen, které jsou vybavené k přijímání karet, o třicet procent.
Zákazníci neplatí bance žádné poplatky. Naopak obchodníci z každé transakce odvádějí bankám a mezinárodní kartové asociaci od půl procenta z každé útraty. “U malých podnikatelů to ale dělá pět procent, a to je pro ně příliš, ” upozornila Mirka Luprichová, prezidentka Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu Ho.Re.Ka.
Někteří finančníci tvrdí, že banky z těchto poplatků mají stomiliónové příjmy. “V porovnání s jinými příjmy jsou tyto výnosy zanedbatelné,” tvrdí bez dalších podrobností Hejzlar. Velikost nákladů a příjmů z platebních karet označila i Česká spořitelna (ČS) za vnitřní záležitost banky.
Přesto se počet obchodníků přijímajících karty ke konci března zvýšil zhruba o pět tisíc na více než padesát tisíc. Růst příležitostí, kde lze takto platit, bude pokračovat. “Na konci roku by Česká spořitelna měla mít u obchodních partnerů jedenáct a půl tisíce platebních terminálů, zatímco na konci března to bylo necelých deset tisíc,” uvedla Helena Matuszná z ČS. Podle ní banka počítá i se vstupem do nových řetězců a obchodních center i s instalováním GSM terminálů. Obdobné plány má ČSOB. Komerční banka, která má čtyřicetiprocentní podíl na tomto trhu, z konkurenčních důvodů své plány nezveřejnila.

Hospodářské noviny, 26. 5. 2004, autor: Olga Skalková

×

Lidé v dubnu trávili na internetu méně času, návštěvnost klesla

Starší článek

Tvůrci filmu Český sen chtějí zaznamenávat i reakce diváků v kině

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Rock Radio

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesenky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více