Letošní růst spotřeby vína nebude tak vysoký jako loni

13. 5. 2004 08:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Letošní růst spotřeby vína by měl dosáhnout maximálně šesti procent a nebude už tak vysoký jako nárůst mezi roky 2002 a 2003, kdy činil 9,7 procenta. Spotřeba vína se v České republice výrazně zvyšuje od roku 1997, v průměru o pět procent, informoval Dalibor Šebela, obchodní ředitel společnosti Bohemia Sekt, která reprezentuje největší českou skupinu vinařských podniků. Podle průzkumu agentury GfK se loni v tuzemsku prodalo více než 150 milionů litrů vína.
„Také letos bude patrný pokles nebo minimálně stagnace prodeje piva, pokles spotřeby lihovin, naopak víno – díky příklonu ke zdravému způsobu života opět poroste,“ dodal.
Kategorie jakostních odrůdových vín, která tvořila 31,5 procenta prodeje, by už letos neměla zaznamenat tak vysoký nárůst jako loni, kdy se meziročně zvýšila o 13,5 procenta, tedy ze všech nejvíce. „Odrůdová vína rostla výrazně dva roky po sobě, letos už to tak silné nebude,“ uvedl Šebela.
Kategorie nejlevnějších stolních vín, kterých se loni v ČR prodalo 32 procent, zřejmě nezaznamená letos výraznou změnu. I když bude podle Šebely stále více patrnější příklon spotřebitelů ke kvalitě, bude stále hodně lidí, kteří na dražší produkty nemají nebo nejsou ochotni dát za víno vyšší sumy. Raději tak budou kupovat levná krabicová vína a nápoje v PET lahvích.
Také v Německu se podíl stolních vín drží na úrovni 30 procent z celkové spotřeby. „Zhruba 60 procent vína je v kategorii do dvou eur (asi 65 Kč za láhev) a dvě pětiny ze zbytku za cenu do tří eur,“ uvedl generální ředitel Bohemia Sektu Josef Vozdecký.
V České republice se loni prodalo 34 procent objemu vína v cenách do 30 korun za láhev, což ale v tržbách představovalo 17 procent. V pásmu od 30 do 60 korun to bylo 31 procent vína s podílem hodnoty 27 procent. V cenách do 90 korun to bylo 28 procent vína a stejné procento tržeb. Zbytek tvořila cenová kategorie nad 90 korun.
„Podle vývoje kupní síly by měl podíl stolních vín růst, ale proti tomu působí stejně silný faktor zájmu lidí o víno a jeho kvalitu,“ dodal. Bohemia Sekt proto nechce tento segment zcela opustit, ale nehodlá se na trhu podbízet cenou. Nejnižší cena, za níž stolní víno nabízí prodejcům, je 28 korun za litr.
Podle Šebely se v loňském roce výrazně zvýšil dovoz, který tvořil spolu s nezařaditelnými výrobky asi 11 procent české spotřeby. Import vzrostl meziročně o 30 procent, ale 99 procent tvořila podle obchodního ředitele stolní vína.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.