Kosmetika dobývá pulty lékáren
Prodej kosmetiky v lékárnách stále více roste. Touha především ženské části zákazníků vypadat mladší a doslova se cítit ve své kůži, tak firmám jako například L’ Oréal (značky Vichy, La Roche-Posay) či Beiersdorf (značka Eucerin) v Německu zaručuje další růst obratu.
“Každé páté euro vydané na kosmetické produkty, utratí spotřebitelé v lékárně,” tvrdí Udo Springer ze společnosti L’Oréal, který je zodpovědný za výrobky v lékárnách v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Celkově tak podle údajů výzkumného institutu IMS Health v loňském roce v Německu obrat na trhu s “lékárenskou” kosmetikou vzrostl o osm procent na téměř 1,1 miliardy eur. Z toho 392 miliónů eur bylo za kosmetické přípravky pro ženy. To je nejlepší výsledek za posledních deset let.
Značka Vichy v lékárnách vede
Na celkovém obratu L’Oréalu ve výši 13,7 miliardy eur má divize Cosmétique Active, která zastřešuje speciální produkty pro lékárny, zatím jen relativně malý podíl 5,5 procenta, její význam však roste. V prvním čtvrtletí 2004 to již bylo 15,7 procenta. Jeho značka Vichy má v lékárnách vedoucí pozici, podle expertů má na trhu s produkty péče o obličej zhruba třetinový podíl. Co se týče péče o tělo, je první naopak Beiersdorf a jeho značka Eucerin.
Obchod s kosmetikou je pro lékárny výhodný
Lékárny jako další z možných distribučních cest mají podle Springera velký potenciál. “V Německu do lékárny chodí každý den čtyři milióny lidí. To je prodejna, kde je i bez reklamy každý den plno,” dodává. Podle zástupců Beiersdorfu navíc lékárny a kvalifikované poradenství personálu stále více vyhledávají také lidé s citlivou pletí, kterých přibývá.
Výhodný je obchod s kosmetikou také pro samotné lékárny. Především pobočkám v centrech měst a na frekventovaných místech roste obrat s produkty, které nejsou léky. Celkově činí podíl “ne-léků” na obratu lékáren tři procenta. Průměrný zákazník utratí za měsíc v lékárně za kosmetiku 32 eur.
Podle L’Oréalu kosmetika na významu ještě nabude, a to i díky tomu, že si v této oblasti mohou lékárny samy určovat, který produkt budou chtít prodávat a který ne. “Lékárníci tak obrat mohou sami ovlivnit. Navíc tím mohou získat další zákazníky, a tím i vyšší výnosy,” míní Springer. Pro lékárny je kosmetika také jedním z prostředků, jak si zákazníky k sobě připoutat.
L’Oréal sází na tablety proti stárnutí pleti
Pomoci by jim v tom mohly i další nové produkty. L’Oréal se proto začal specializovat na tzv. nutri-kosmetiku, neboli preparáty “na krásu” ve formě tabletek. Tuto řadu s názvem Innéov vyrábí ve spolupráci s potravinářským koncernem Nestlé. Po čtyřech letech vývoje tak obě firmy na trh v mnoha zemích uvedly produkt “Hautdichte”. S Innéov se podle Springera L’Oréal stal rychle jedničkou na trhu tzv. anti-agingových výrobků.
Speciální tabletky podporující krásu pleti už v roce 1964 začal vyrábět pod názvem “Merz Special Dragees” frankfurtský farmaceutický koncern Merz. Firma již v roce 2001 na trh uvedla nový produkt proti stárnutí pleti a svou paletu produktů dále rozšiřuje. Na rozdíl od L’Oréalu je ale neprodává jen výhradně v lékárnách, ale také v drogistických řetězcích a supermarketech.
Hospodářské noviny, 27. 5. 2004, autor: Maike Telgheder, Handelsblatt