Internet sází na nevtíravost
TITULEK50: Internet sází na nevtíravost
Přestože zejména velké portály a servery stále více diverzifikují své příjmové portfolio a reklama navíc z jejich homepage zlehka ustoupila, roztočené kolo interaktivního byznysu neustává v generování nových typů formátů.
MEZITITULEK: Jak na únavu z reklamy?
Velké neagresivní plochy, jako velké čtverce, aheady a bannery pod textem, u nichž časem nutně vznikne efekt tzv. bannerové slepoty, mají zadavatelé občas tendenci kombinovat s vtíravějšími formami reklamy. “Z těch se nejčastěji používají iLayery, které jsou modifikovány do různých forem. Zároveň jsou stále velice oblíbené square buttony a v poslední době se na internetu čím dál častěji objevují tzv. leader boardy,” shrnuje Jan Fahoun ze Starcom MediaVest Group IP. Mediazastupitelství ARBOmedia má nově v nabídce tzv. sky layer, aktivní fólii umístěnou před textem stránky. Formát se zobrazí po prvním načtení stránky a poté vždy po přejetí myší.
Reklama však zdaleka nemusí nutně šokovat, pro získání pozornosti stačí jen jejich vhodné a načasované umístění. Mobilní operátor Oskar například umístil část svých formátů propagujících víkendová zvýhodnění do mezer mezi vyhledaná dopravní spojení na serveru Idos.cz. Spolehlivým prvkem je také změna motivů, popř. dynamické prvky: jako v případě kampaně Contactelu na ADSL služby s motivem holuba, čerstvé akce ČSOB propagující možnosti zahraničního platebního styku pro malé a střední podniky nebo reklamy na nové modely telefonů Nokia.
MEZITITULEK: Na přání zadavatele
Hodně si také od nově spuštěné podoby slibuje server Finance.cz, který mj. upravil od 10. do 14. 5. homepage ve stylu pojišťovny Allianz. “Chystáme dále úpravu loga serveru ve stylu jedné automobilky, wide banner (745×150) umístěný pod hlavičkou serveru www.finance.cz či různé formáty iLayerů, jejichž základem mohou být proužky či buttony různých rozměrů, umístěné podle dohody s klientem,” vypočítává obchodní ředitel serveru Michael Kubala. V plánu je i sponzorovaný kvíz, umístění hypertextových odkazů a odkazu přímo do hlavičky serveru.
Konkurenční Peníze.cz a Měšec.cz naproti tomu zatím reklamě příliš vstříc nejdou. Na svých homepage pro ni vyhradily pozici nad záhlavím stránky, např. pro Komerční banku, resp. leteckou společnost KLM.
MEZITITULEK: S rostoucími cenami v patách
Ceny formátů přitom loni stoupaly. “Šlo o narovnání ceny mezi nabídkou a poptávkou. Návštěvnost internetu prudce stoupá a ceny kopírují tento vývoj,” komentuje situaci senior new media planner agentury OMD Digital Tomáš Symerský. “Jednotkové ceny (CPT) letos výrazně vzrostly, obzvláště na portálech a ekonomických serverech. Nejvíce si svůj zásah a kvalitu cílovek cenil Seznam a iHNed. Některé servery, např. zpravodajské, měly v dubnu prakticky vyprodáno, a přestože ještě nezdražily, dá se to po letní low season očekávat,” doplnil Michal Fejk z Aegis Media.
MEZITITULEK: Cíl: důsledný nábor
Pozice internetového média je s ročním odstupem opět silnější. Běžně dnes v televizní, rozhlasové i printové části kampaní funguje uvádění odkazů na příslušné weby. Společným zájmem internetové obce by mělo být získání klientů, u nichž dosud z různých příčin (nedůvěra v internet, zájmy zastupující mediální agentury) převládal ostražitý odstup. “Rezervy vnímám zejména v segmentech cestování, bydlení a oblasti lidských zdrojů. Obecně časem vzroste síla PR komunikace v podobě textů organicky včleněných do kompozice obsahových i zpravodajských serverů. Z jiného soudku je např. navrhovaná kampaň na model Citroën C3, využívající tematicky zvolené odkazy z klíčových slov,” říká výkonná ředitelka serveru epravo.cz Iva Branbergerová.
CO NÁS ČEKÁ? Podle Michala Fejka se dá po letní přestávce očekávat zdražení reklamních pozic zejména u zpravodajských serverů.