Filmový trh sílí, rostou další multikina

10. 5. 2004 08:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Zatímco český hudební trh se již několik let potýká s poklesem zájmu, filmoví distributoři netají svou spokojenost. V prvním čtvrtletí 2004 pokračoval nárůst tržeb, který trvá již od konce 90. let minulého století. Příval diváků do kin nezastaví podle všeho ani vyšší DPH na půjčování filmů kinům nebo případný tříprocentní odvod do Státního fondu na podporu a rozvoj kinematografie z ceny vstupenky. Naopak, distributoři očekávají, že připravované multiplexy přitáhnou do kin další diváky.
Podle údajů Unie filmových distributorů (UFD) dorazilo do kinosálů za první tři letošní měsíce více než 3,3 miliónu diváků (nárůst o 0,2 procenta). Ti v pokladnách utratili za lístky 307 miliónů korun, což představuje meziroční nárůst o 2,3 procenta. Pro srovnání, v roce 1996 všechna česká kina za celý rok podle UFD utržila 304 miliónů korun. Filmovému trhu se tak daří udržovat stabilní růstové tempo, když tržby za loňský první kvartál vzrostly při podobném porovnání o 2,4 procenta.
„Nárůst tržeb jde na vrub nabídky silných titulů, které se v prvním čtvrtletí objevily v distribuci, částečně má na něm podíl i velmi mírný růst ceny lístků v klíčových kinech v řádu několika korun,“ komentoval šéf distribuční společnosti Falcon Jan Bradáč. „Je to úspěch kinařů a distributorů,“ potvrdil Aleš Danielis z Bontonfilmu.
Nabídka filmů a její načasování stojí také za změnami velikostí tržních podílů jednotlivých firem. Největším hráčem na trhu zůstala společnost Warner Bros se 109 milióny korun (meziroční nárůst o pět miliónů korun). Na dalších místech ale nezůstal kámen na kameni.
Na druhé místo se vyšvihl Falcon, jehož filmy vydělaly přes 89 miliónů korun (nárůst o 51 miliónů korun). „Loni jsme v tu dobu neměli žádnou velkou pecku, kdežto letos jsme zahájili posledním dílem Básníků, diváci také pořád chodili na Hledá se Nemo,“ podotkl Bradáč.
Pořadím zamíchala i nová distribuční společnost Prospero, kterou pro distribuci svých filmů založil producent Jiří Pomeje. Díky lednovému uvedení druhého pokračování filmu Kameňák si Prospero přišlo na 30,5 miliónu korun, což stačilo na třetí příčku.
Pád naopak zaznamenala loňská dvojka Bontonfilm s 25,5 miliónu tržeb, což je čtvrtina loňských příjmů ve stejném období. „Za první tři měsíce jsme nedostali od našich zahraničních partnerů žádné velké filmy, první náš letošní významný titul bylo Umučení Krista, které se dostalo do distribuce až v dubnu,“ řekl Danielis.
Zlaté žně tuzemských distributorů by pak měly pokračovat i v následujících obdobích. V Česku by totiž měly vzniknout dva multiplexy ve městech, která dosud toto zařízení postrádala – v Olomouci a Plzni. V hanácké metropoli ho bude provozovat společnost CineStar, projekt plzeňského multiplexu existuje zatím v rámci stavby obchodně-zábavního centra izraelskou firmou Plaza. „Předpokládáme, že kino by mělo začít fungovat v příštím roce,“ potvrdil Bradáč, který rovněž řídí CineStar.
Multiplexy přitom na českém trhu hrají roli „tahounů“ návštěvnosti – na celkové návštěvě se podílejí asi 65 procenty. Poslední multikino bylo uvedeno do provozu v březnu 2003 na pražské Flóře.
„Podle mého odhadu by multikino v Olomouci mohlo přilákat dalšího čtvrt miliónu diváků, kteří utratí přibližně 30 miliónů korun,“ podotkl Bradáč. „Podobný vývoj nastal i v případě multikin v Hradci Králové, Českých Budějovicích a Ostravě, kde došlo k regionálnímu nárůstu trhu,“ souhlasí Danielis.
Zbrzdit nárůst diváků by podle distributorů nemělo ani zvýšení DPH, které se týká půjčování kopií jednotlivým kinům nebo připravovaný návrh ministra kultury Pavla Dostála na tříprocentní poplatek z ceny vstupenek do Státního fondu na podporu kinematografie.
„Nedomnívám se, že budou mít zásadní vliv na návštěvnost. Jedná se o malé korunové částky, které by divák neměl poznat. Postižena budou spíše kina v malých městech, která se patrně budou potýkat s nedostatkem cash-flow. Bude záležet na místních zastupitelstvech, zda tyto provozy podpoří,“ uvedl Danielis.

Hospodářské noviny, 10. 5. 2004, autor: Aleš Borovan

Redakce MAM

Další zajímavé čtení