Dieta milovaná i nenáviděná

21. 5. 2004 09:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.

Reklama
SDG

Chcete být krásní a štíhlí? Pak jezte steaky, vejce, slaninu a šlehačku. Tak zní poselství diety známého amerického lékaře Roberta Atkinse. Jeho zdánlivě snadný recept na zhubnutí je sice starý přes třicet let, dnes se jím však řídí milióny Američanů.
Dieta „low-carb“, při níž se smí jíst všechno, co má nízký obsah uhlohydrátů (carbohydrates), má kromě změny stravovacích návyků za následek také rozdělení výrobců potravin do dvou skupin. Těch, co z ní profitují, a těch, kteří jsou právě kvůli ní před krachem.
Příkladem může být společnost Monterey vyrábějící těstoviny. Její zisk se propadl o 90 procent. Konkurent New World Pasta dokonce již musel vyhlásit platební neschopnost. Protikladem je firma Cal-Maine, jeden z největších výrobců vajec v USA, jehož zisk za rok vzrostl téměř o 1500 procent a hodnota akcií se zdesetinásobila.
Právě vejce, maso a vše, co obsahuje bílkoviny, totiž patří k hlavním složkám Atkinsovy diety. Potraviny, které naopak obsahují uhlohydráty, například těstoviny, pečivo, brambory, rýže, jsou tabu. Zakázaný je i přírodní cukr, který obsahují džusy nebo ovoce. Dieta přitom není rozmar jen několika stovek lidí. Od sedmdesátých let, kdy ji Atkins poprvé zveřejnil, se takto zhubnout pokusilo zhruba padesát miliónů Američanů, mimo jiné i Bill Clinton. Dnes se jí řídí zhruba deset miliónů Američanů, podle investiční banky Morgan Stanley je jich dokonce 36 miliónů.
Není divu – podle expertů trpí nadváhou šedesát procent obyvatel Spojených států.
Na takový trend samozřejmě musely společnosti zareagovat. Zprvu z něj profitovaly především specializované firmy jako Atkins Nutritionals, která patří samotnému Atkinsovi. Její obrat experti vloni odhadovali na sto miliónů dolarů.
Dnes existuje již na 800 speciálních produktů s označením „low-carb“, byly zavedeny zcela nové značky jako CarbFit nebo Adios Carbs, vznikly také speciální „low-carb“ restaurace. „Lidé dnes znají obsah uhlohydrátů v potravě stejně tak zpaměti jako znají své rodné číslo,“ míní Brad Schultz, který si v Kalifornii otevřel řetězec Pure Foods, který je zaměřený pouze na potraviny s nízkým obsahem uhlohydrátů.
Ukrojit alespoň kousek z koláče trhu, jehož obrat se odhaduje na 30 miliard dolarů ročně, se snaží i velké koncerny. „Zhruba 40 procent spotřebitelů dnes hledí na obsah uhlohydrátů v jídle,“ míní Michael Polk z Unileveru. Jeho firma proto na trh uvedla dietní produkty „Carb-options“. Speciální pivo s nízkým obsahem uhlohydrátů Michelob Ultra vyvinul také pivovar Anheuser Busch. PepsiCo naopak začala nabízet kukuřičné a bramborové lupínky bez uhlohydrátů a výrobce čokolády Hersheys tyčinku, která má jen jeden gram cukru. Lehčí stravu začaly nabízet také řetězce rychlého občerstvení jako Burger King a McDonald’s.
„Je sice pravda, že krátkodobě je úbytek váhy při takové extrémní low-carb dietě rychlejší než u jiných metod, ale neexistuje žádná studie, která by dlouhodobý účinek této diety doložila,“ řekl deníku Welt Thomas Ellrott, lékař z výzkumného ústavu pro stravování při univerzitě v Göttingenu. Naopak – po šesti měsících podle něj dokonce příznivci diety přibírají rychleji na váze než lidé, kteří měli dietu s uhlohydráty. Podobně jako u jiných diet si totiž tělo během hubnutí zvykne na menší přívod kalorií a jakmile začne člověk opět normálně jíst, nabírá váhu zpět.
A jak se na to vše dívá sám Atkins? Nijak. Guru všech štíhlých vloni zemřel. Osudová mu zřejmě byla jeho nadváha – vážil úctyhodných 117 kilogramu.

Hospodářské noviny, 21. 5. 2004, autor: Barbara Bubílková

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.