Češi stále více nakupují počítačové hry přes internet

6. 5. 2004 09:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nakupování přes internet se u počítačových hráčů těší značné oblibě. Klíčem k úspěchu internetových obchodů jsou zajímavé ceny: u nově vydaných titulů mohou být řádově i o několik set korun nižší nežli při zakoupení v kamenném obchodě. Navíc velmi úspěšně používají rozmanité kanály marketinkové komunikace.
Jedním z nejstarších internetových obchodů s počítačovými hrami je Xzone.cz, který svoji činnost zahájil v březnu roku 2001. Jen o měsíc později odstartoval konkurenční GameStore, na konci téhož roku pak na trh vstoupil i Fun Store.
Počet prodaných her neustále roste. Například Xzone prodal v roce 2003 zhruba dvojnásobný počet titulů proti minulému roku. Ještě větší nárůst ročního obratu v kusech zaznamenal GameStore (zhruba trojnásobný počet her proti předchozímu období); jak však zároveň dodává Ondřej Zach, šéfredaktor webového magazínu BonusWeb, pod který GameStore spadá, růst prodaných kusů nebyl spojen se stejným růstem obratu v korunách. Důvodem je zejména rostoucí zájem o zlevněné tituly.
Vysoký růst zaznamenává i Fun Store; podle spolumajitele Jana Hanuše došlo loni k meziročnímu navýšení prodejů zhruba na trojnásobek proti roku 2002.
Doposud se z největšího obratu mohl těšit Xzone – měsíční průměr za minulý rok činil zhruba 1500 kusů v hodnotě asi milión Kč, zatímco například Fun Store dosahoval měsíčně v průměru 525 prodaných kusů za zhruba 460 tisíc Kč. Nicméně nyní bude pro Xzone velmi náročné uhájit svoji pozici číslo jedna, jelikož na trhu došlo k propojení několika existujících subjektů. Nově vzniklá společnost Expres Stores kromě jiných aktivit momentálně provozuje Game Store, Fun Store a Game Expres, jejichž souhrnný obrat převyšuje výsledky Xzone.
Hráči v posledních letech kupují nejen nové trháky, ale stále častěji i zlevněné tituly. Mezi nejprodávanější patřily loni aktuální hity od českých vývojářů – taktické akce Vietcong a Hidden & Dangerous 2 (obě od Illusion Softworks) a strategie UFO: Aftermath od Altar Interactive. Velmi dobře se prodávaly i starší zlevněné tituly Baldur’s Gate 2 a Icewind Dale, které v české verzi vydává CD Projekt.
Ceny nově vydaných titulů mohou být řádově i o několik set korun nižší nežli při zakoupení v kamenném obchodě, webshopy mají navíc kvalitní marketinkovou komunikaci.
Například Game Store spoléhá na klasickou tištěnou i internetovou inzerci, což je pochopitelné vzhledem k jeho úzkému propojení s významným herním serverem BonusWeb a zpravodajstvím iDnes vůbec. K oslovení zákazníků používá i direct-mail.
Fun Store jako první z významných webshopů začal praktikovat provizní prodej. Princip funguje tak, že na internetových stránkách vybraných serverů umisťuje reklamní bannery a upoutávky, jejichž prostřednictvím získává zákazníky. Provozovatel stránek, na nichž je takováto reklama umístěna, pak dostává provizi z každého nákupu zákazníka, kterého pro Fun Store „ulovil“.
Logistika internetových obchodů je poměrně jednoduchá. Drtivá většina z nich má smlouvy přímo z českými distributory. Všechny oslovené obchody používají jako hlavní distribuční kanál směrem k zákazníkovi služby České pošty, konkrétně Profi balík nebo Obchodní balík.

Hospodářské noviny, 6. 5. 2004, autor: Jiří Sládek

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.