Češi letos pořizovali hodně zájezdů se slevami za včasný nákup

6. 5. 2004 11:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Češi letos kupovali mnohem více zájezdů se slevami za včasný nákup než dříve, řekl ředitel analytické firmy Mag Consulting Jaromír Beránek. Zatímco v předchozích letech prodej zájezdů dlouho před létem stagnoval, letos ho podpořily nebývale vysoké slevy. Především velké CK nabízely až 15procentní slevy při nákupu letních zájezdů do konce ledna.
S předsezonními slevami, které skončily v dubnu, se tak letos prodalo o deset procent více zájezdů než loni. Takto zakoupené zájezdy již podle Beránka tvoří třetinu z asi 1,2 milionu zájezdů, jež se v Česku prodají. Pomaleji, a to asi o pět procent, poroste podle odhadů Mag Consulting prodej těsně před odjezdem, tzv. last minute. Tyto zájezdy tvoří další třetinu prodeje. Zbytek se prodává za katalogovou cenu.
Vyšší poptávku po zájezdech s slevami za včasný nákup zaznamenaly největší cestovní kanceláře Čedok, Fischer i Exim Tours. Například v CK Fischer představují zájezdy prodané s předsezonní slevou 15 procent celkového prodeje.
Na poslední chvíli se zatím stále prodává více zájezdů. Fischer jich prodá asi 20 procent z celkového množství, řekl mluvčí Jozef Ftorek. Podle mluvčího Čedoku Tomáše Brejchy se ale bude poptávka po zájezdech na poslední chvíli snižovat. „Stále více klientů si totiž uvědomuje nevýhody výběru dovolené krátce před odjezdem,“ dodal. Ceny doprodávaných zájezdů jsou sice nízké, zákazník si však může vybírat z omezeného počtu pobytových míst a hotelů.
Naopak podle Luďka Loudy z CK Detur je poptávka po cestách na poslední chvíli stále vysoká. CK prodává takto až 90 procent zájezdů. V Deturu si podle Loudy mohou klienti navíc při výprodeji vybírat dokonce z širší nabídky než v katalogu. Také Exim registruje stále velký zájem o levné výprodeje zájezdů.
Čedok zaznamenává letos zatím desetiprocentní růst prodeje zájezdů. Vyšší poptávku měl i Exim Tours. Podle obchodního ředitele Jana Koláčného však lze letošní jaro s loňskem, kdy klienti vyčkávali s nákupem kvůli válce v Iráku, stěží srovnávat.
Ceny jsou srovnatelné s loňskem nebo nižší. Stále více klienti žádají delší pobyty na 11 a více dní. Podle Beránka je to dáno tím, že lidé začínají preferovat dražší leteckou dopravu. V současnosti například Čedok prodává již zhruba polovinu leteckých zájezdů, čtvrtinu autokarových a čtvrtinu s vlastní dopravou. Fischer, Exim Tours i Detur prodávají tradičně především letecké zájezdy.
Průměrná cena zájezdu je 18 000 korun, v Praze lidé kupují dražší pobyty a průměrná cena je zde o dva tisíce vyšší, řekl Ftorek. Podle Beránka Češi kupují stále dražší zájezdy. Čím dál více klientů kupuje zájezdy s ubytováním v luxusních čtyř- a pětihvězdičkových hotelech a se stravováním all inclusive (vše v ceně), řekl Louda.
Prodávají se hlavně cesty do tradičních oblastí. Přestože nejvíce Čechů jezdí každoročně do Chorvatska, prodej zájezdů k Jadranu v cestovních kancelářích stagnuje. Podle Beránka však razantně roste individuální turistika do Chorvatska. Řada Čechů cestuje k Jadranu již poněkolikáté a ví, že si ubytování může zařídit na místě nebo přes internet často levněji než přes CK.
Cestovní kanceláře prodávají hlavně zájezdy do Španělska, Itálie a Řecka. Hitem je stále levný Egypt a Tunisko. Roste také poptávka po Turecku.
Povinné pojištění proti následkům platební neschopnosti má uzavřeno přes 800 z tisícovky cestovních kanceláří. Podle Beránka tak je v podstatě celý trh pojištěn. Zbývající desítky nepojištěných CK totiž prodávají zanedbatelný počet zájezdů. Pravděpodobně se přemění na cestovní agentury, které zájezdy nevytvářejí, ale pouze prodávají.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.