Hudebním trhem hýbe nasládlá černá muzika

4. 5. 2004 09:05

— Mohlo by vás zajímat —

Ležák Gambrinus 12 se představuje s kampaní „Zralci na chmelu“

Ze stínu desítky vystupuje ležák Gambrinusu s kampaní od agentury McCann Prague a spoty od Boogie Films.

Jak Kofola sedm let ladila novou identitu? Čtěte v MAM 12/2024.

Zatímco ještě nedávno byl hudební styl rhytm and blues menšinovou záležitostí propagovanou především afroamerickými pouličními gangy, nyní oba břehy Atlantiku přímo šílí po všem, co tento žánr alespoň vzdáleně připomíná.
R&B se teď předvádí v novém hávu. Jestliže na konci devadesátých let v něm dominoval především drsný rap a jeho hlavními představiteli byli mladíci nevalné pověsti, nová vlna zesládla a zromantičtěla, čímž oslovila i širší vrstvy hudebních fanoušků.
Jejími hlavními hvězdami jsou nyní hlavně divy lepých tvarů a panenkovské vizáže. Dokonce se zdá, že se mnohdy úplně stírají hranice mezi tím, co je ještě rhytm and blues a čistě popová hudba.
Ačkoliv tento posun možná znechutil posluchače původní černé hudby, rychle se ukázal být vynikajícím marketinkovým tahem. „Holčičí“ hip-hop a „nový soul“ se totiž zalíbily inzerentům. Zatímco někdejší rappeři propagovali leda tak sportovní módu, čokoládovým kráskám, jejichž alba se prodávají po desetitisících, teď nabízejí miliónové kontrakty ty nejluxusnější módní a kosmetické firmy.
Nejzářivějším příkladem je zpěvačka Beyoncé Knowles, někdejší členka populární dívčí formace Destiny’s Child. Její debutová sólová deska Dangerously in Love, kterou vydala gramofirma Sony Music Entertainment, se stala hudební událostí loňského roku.
Téměř přes noc platinové album vyneslo zpěvačku na vrchol popularity. Triumfem pak pro ni bylo letošní udílení cen Grammy. Toto klání, které je v hudebním světě obdobou prestižních filmových Oscarů, letos ovládly právě „černé“ hudební styly: R&B, soul, hip-hop, částečně pop. Beyoncé vyšla na pódium pro zlatý gramofonek hned pětkrát, a stala se tak nejúspěšnější interpretkou tohoto roku.
Téměř vzápětí ji oslovily přední módní firmy. „Beyoncé je dnes mezinárodně uznávanou hudebnicí, jejíž kariéra i popularita stoupají strmě vzhůru. Uvážíme-li navíc její nepřehlédnutelnou image, stává se Beyoncé ideální adeptkou pro ty nejprestižnější reklamní kampaně letošního roku,“ uvedl krátce po předávání cen Grammy Tommy Hilfiger, předseda představenstva a hlavní návrhář společnosti Tommy Hilfiger USA pro list New York Times.
Jejich dceřiná firma, Tommy Hilfiger Toiletries, spadající do kosmetického koncernu Estée Lauder Companies, poté oznámila, že se Beyoncé stane pro několik příštích let tváří jejich značky. Jak uvedl servis Bloomberg, zpěvačka si za první rok spolupráce přijde na pět miliónů dolarů. Kontrakt navíc podepsala i s potravinářským gigantem Pepsi.
Podobně úspěšné jsou i další tváře amerického R&B. Čokoládová zpěvačka Kelis, objev letošního roku, okupuje přední příčky amerických i evropských hitparád se singlem Milkshake. Neméně se daří někdejší kolegyni Beyoncé, další člence kapely Destiny’s Child, zpěvačce Kelly Rowland, jejíž song Dilemma, na němž spolupracovala s rapperem Nellym, byl hitem loňského roku.
Právě spolupráci hezkých zpěvaček a drsných rapperů se na současném hudebním poli daří nejlépe. Tyto „kombinované“ singly dostaly do čela žebříčku prodejnosti současnou jedničku populární scény, Seana Paula, i jeho kolegy, jako jsou Jay-Z či Luther Vandross, dříve oblíbení hlavně u menšinového publika. Gramofirmy si mnou ruce.
„Rappeři s romantickým srdcem v současné době táhnou,“ míní Jonathan Shelby, britský znalec současné populární hudební scény. “ Dobrým příkladem je například nyní v USA veleúspěšný zpěvák Usher. Jeho album Confessions se trefilo do současné scény: přináší hip-hop nakombinovaný s melodickým soulem s příměsí diskohudby,“ dodal Shelby. Jeho vydavatelská firma BMG má důvod k radosti. Pilotního singlu Yeah! se za tři týdny prodalo několik miliónů.
Hvězdný úspěch potkal ve světě i kapely OutKast a Black Eyed Peas. Vypadá to tedy, že R&B povládne hudebnímu trhu minimálně ještě další rok.

Hospodářské noviny, 4. 5. 2004, autor: Irena Zemanová

Jak Kofola sedm let ladila novou identitu? Čtěte v MAM 12/2024.

Další zajímavé čtení