Mnohým menším českým výrobcům se daří lépe pronikat do západních maloobchodních řetězců než do tuzemských. Prosazují se nižší cenou, protože ceny dlouhodobě zavedených západních dodavatelů jsou vyšší.
„Trh v západní Evropě je stabilní a je v podstatě rozdělen. U nás řetězce naopak daleko více bojují o zákazníka a tlačí proto na snižování dodavatelských cen,“ řekla ředitelka poradenské firmy Xuxa Michaela Jandová.
To potvrzuje například výrobce žárovek Novalamp, který své vývozy do Itálie i do Francie zvyšuje dvakrát rychleji než své tuzemské prodeje. „V Česku již dnes řetězce nakupují za tak nízké ceny, že není prostor nabídnout výrazně lepší podmínky než konkurence,“ uvedl ředitel Jan Novák. Podle něj jsou ceny na hranici rentability a lepší než konkurence nabídnout ani nejde. Rozdíly jsou jen v haléřích. Podnik 90 procent své produkce vyváží.
Ve Velké Británii uspěl výrobce šanonů, Korona. Ten z výběrového řízení vytlačil jiného z konkurentů a získal kontrakt za 60 miliónů korun. „Za srovnatelnou kvalitu jsme nabídli lepší cenu,“ potvrdila exportní manažerka lochovické firmy Yveta Bartůňková. Podle ní je rozdíl mezi jejich cenou a cenou, za kterou britský řetězec jejich zboží prodává, až 300 procent. Firma s obratem 180 miliónů korun již dodává do Německa a Belgie a chystá smlouvy na dodávky do dalších dvou zemí unie.
Do specializovaného francouzského řetězce se poprvé dostala i malá ostravská firma Nelly vyrábějící dámské spodní prádlo. V tuzemsku však dodává jen individuálním prodejcům. „Snažili jsme se dostat do řetězců v Česku, ale marně,“ uvedla zástupkyně firmy Markéta Prachařová. Podle ní si kladli podmínky, které by byly pro firmu prodělečné.
„Například chtěli, abychom si sami objížděli supermarkety, hlídali si regály a sami je doplňovali,“ uvedla Prachařová. Na triko dodavatele jdou třeba i ztráty způsobené zloději. S tím souhlasí i Novák z Novalampu. „Náš velkoobchodní partner pravidelně tuzemské hypermarkety objíždí a naše žárovky doplňuje. Kdybychom to měli dělat přímo my, nevyplatilo by se nám to,“ řekl Novák. Mluvčí řetězce Carrefour Jana Havlíčková však tvrdí, že výrobci sami chtějí mít pod kontrolou propagaci svého zboží v prodejně.
„Tento trend ambulantního prodeje zde existuje a rozšiřuje se nejvíce u menšího a dražšího zboží,“ podotkl Martin Dokoupil z Incoma Consult zabývající se výzkumem trhu.
Čeští výrobci se však na západě prosazují hodně pod značkou obchodního řetězce. Tak se v Itálii prosadil i Novalamp. S privátní značkou řetězce se prodává i vlasová kosmetika firmy Lybar. „Letos bude na amsterodamském veletrhu privátní značky o téměř třetinu našich firem více než loni,“ uvedl Josef Němeček z proexportní agentury CzechTrade.
Hospodářské noviny, 4. 5. 2004, autor: Jan Činčura