Autorský svaz loni vybral druhou nejvyšší částku
Ještě před rokem to vypadalo, že část hudebníků a promotérů, nespokojených se způsobem vybírání a rozdělováním peněz Ochranným svazem autorským (OSA), spustí lavinu občanskoprávních sporů. Nyní největší z rebelů přiznávají, že s OSA uzavřeli smír. Hlavní nebezpečí autorskému svazu a honorářům autorů nyní hrozí z parlamentních lavic.
Pokud by se prosadila poslanecká iniciativa, podle které by se autorské právo nevztahovalo na veřejné šíření a reprodukci nahraných nosičů, autoři by přišli o desítky miliónů korun, které v současnosti platí majitelé hotelů nebo restaurací. To by zastavilo celkový trend zvyšování objemu inkasa, který odstartoval na počátku 90. let.
OSA podle své výroční zprávy loni celkem vybrala takřka 516 miliónů korun. Podle výroční zprávy svazu to je druhá rekordní částka v historii. Primát zatím drží loňských 517 vybraných miliónů korun. Na odměnách českým autorům pak bylo vyplaceno skoro 315 miliónů korun, což je o více než 20 miliónů než loni. Zbytek připadl na režii a platby do zahraničí.
I tak část muzikantů a pořadatelů získala pocit, že OSA vybírá a nakládá s penězi neprůhledně. K nejaktivnějším loni patřili například zpěvák skupiny Kryštof Richard Krajčo nebo agentura Ameba Production, která pořádá festival Rock for People v Českém Brodě.
“V současné době máme s OSA korektní vztahy. Akceptovali jsme, že v České republice existuje zákon, který svazu dává právo určitým způsobem vybírat autorské poplatky,” uvedl Michal Thomes z Ameba Production. Promotérům Rock for People se přitom nelíbila částka, kterou si ochranný svaz naúčtoval v souvislosti s pořádáním festivalu.
Nynější poslanecká iniciativa je však pro OSA mnohem větší hrozbou. V případě sporů OSA s umělci a promotéry se jednalo o statisícové částky, celková suma, získaná od hoteliérů a hostinských je řádově vyšší. Ochranný svaz loni z veřejného provozování získal celkem 145 miliónů korun, z mechanické reprodukce 82 miliónů korun. “Snažíme se prosadit zájmy podnikatelů v pohostinství a ubytovacích službách,” uvedl již dříve poslanec Unie svobody-DEU Marian Bielesz, který se na přípravě novely autorského zákona podílel. Celkem je pod návrhem podepsáno dvacet poslanců ze všech stran.
Vyjádření ředitelky OSA Alexandry Wünschové-Pujmanové, která je jediná oprávněná vyjadřovat se za svaz do médií, se nepodařilo získat. “Je zřejmé, že reprodukovaná hudba je podnikateli užívána ke zlepšení jejich obchodního prostředí či přímo k dosažení zisku (například diskotéky). Je proto pouze logické, že je toto užití autorským zákonem zpoplatněno,” píše v ročence za rok 2003 předseda dozorčí rady OSA Ivan Kurz.
Zrušení poplatků by podle ministra kultury Pavla Dostála také bylo v rozporu s mezinárodními závazky, které přijala Česká republika.
Kromě příjmů z veřejného provozování by mohla být ohrožena i částka, kterou autoři získávají od televizních stanic. Soudy zatím nerozhodly ve sporu mezi OSA a televizí Nova o způsobu stanovení výše poplatků.
“Ano, je pravda, že CET 21 vede spor s OSA o výši poplatků hrazených za užití autorských práv,” řekl mluvčí Novy Dan Plovajko aniž by upřesnil výši sporné částky nebo metodiku, podle které si Nova určila “svůj” objem poplatků. Za vysílací práva svaz loni vybral 170 miliónů korun, v roce 2002 to bylo takřka 164 miliónů korun.
Hospodářské noviny, 28. 5. 2004, autor: Aleš Borovan