Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Americký hudební trh chytá druhý dech, český klesá

Redakce MAM3. 5. 2004

Na největším hudebním trhu na světě – v USA – se po dlouhých třech letech konečně začíná blýskat na lepší časy. Kombinace nabídky silných titulů, masový rozvoj nových distribučních cest a intenzivní boj s piráty zvedá zájem o nákup hudby. V České republice si podle všeho na podobný vývoj budeme muset nějaký pátek počkat.
Podle monitoringu společnosti Nielsen Soundscan se tržby ve Spojených státech z prodeje hudebních kompaktů, DVD, videokazet, kazet a hudby z internetu za první tři letošní měsíce zvedly v meziročním srovnání o 9,1 procenta. Ve stejném období v roce 2001 přitom prodeje meziročně klesly o tři procenta, v roce 2002 o 11 procent a loni o čtyři procenta. Ještě lepší výsledky ukazují čísla týkající se cédéček. Jejich prodej vzrostl o 10,6 procenta, tyto nosiče přitom tvoří 96 procent amerického trhu.
Podle serveru BBC News je to rovněž poprvé od roku 2000, kdy nějaký interpret překročil hranici miliónového prodeje během jednoho týdne. Letos se to podařilo zpěvačce Norah Jones a rhytm&bluesovému zpěváku Usherovi.
Lidé z hudebního průmyslu jsou však přesto v hodnocení příznivých čísel opatrní. “Vzhledem k tomu, že trh klesal po dobu tří let, bylo relativně snadné dosáhnout růstu,” uvedl pro BBC analytik časopisu Billboard Geoff Mayfield. “Pokud bychom i v takové situaci nedosáhli zlepšení, bylo by to skutečně hrozivé,” souhlasí Cary Sherman, prezident Recording Industry Association of America (RIAA).
Přesto se ukazuje, že hudební firmy konečně zachytily nástup nových technologií v distribuci hudby a současně začaly důsledněji potírat internetové pirátství a vypalování. Podle Nielsen Soundscan se od ledna do března na legálních internetových portálech prodalo okolo 25 miliónů skladeb. Pro srovnání: za první půlrok 2003 to bylo přes 19 miliónů skladeb. K nejúspěšnějším přitom patřil server iTunes firmy Apple, který za loňský rok dokázal prodat okolo 70 miliónů skladeb.
O podobném náznaku obratu si český hudební trh může nechat zdát. Podle údajů poskytnutých Pavlem Bodišem z české sekce Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) se tržby z prodejů hudby v prvním letošním čtvrtletí meziročně snížily o takřka osm procent, v segmentu zahraniční hudby dokonce o necelých 25 procent. Za první tři měsíce 2004 se prodala hudba za 124 miliónů korun.
Stejně neslavně vypadá i srovnání prodeje kusů – podle IFPI se prodalo 760 tisíc nosičů, což představuje více než 13procentní propad oproti loňskému roku.
Podle představitelů domácích vydavatelství však neexistuje důvod k panice. “Srovnání obou trhů je zavádějící vzhledem k rozdílnosti použitých metodik,” tvrdí ředitel EMI Vladimír Kočandrle, “navíc je trochu ošemetné vyvozovat trendy z prvního kvartálu v roce. Ten totiž patří tradičně k prodejně nejslabším. Více bude možné říci po prvním půlroce.”
Nepříznivé výsledky se navíc týkají jen části trhu, některým firmám se podařilo tržby zvýšit. “Sony Music Entertainment je na tom lépe než loni, nárůst tržeb se pohyboval kolem pěti procent,” uvedl ředitel Sony Zbyněk Knobloch. Tato společnost přitom v současné době drží největší podíl na trhu – podle údajů IFPI z minulého týdne její podíl přesáhl 29 procent.

Hospodářské noviny, 3. 5. 2004, autor: Aleš Borovan

×

Kampaň pro komiks

Starší článek

Toyota mění strategii značky

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Badger & Winters

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více