Americký hudební trh chytá druhý dech, český klesá

3. 5. 2004 09:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Na největším hudebním trhu na světě – v USA – se po dlouhých třech letech konečně začíná blýskat na lepší časy. Kombinace nabídky silných titulů, masový rozvoj nových distribučních cest a intenzivní boj s piráty zvedá zájem o nákup hudby. V České republice si podle všeho na podobný vývoj budeme muset nějaký pátek počkat.
Podle monitoringu společnosti Nielsen Soundscan se tržby ve Spojených státech z prodeje hudebních kompaktů, DVD, videokazet, kazet a hudby z internetu za první tři letošní měsíce zvedly v meziročním srovnání o 9,1 procenta. Ve stejném období v roce 2001 přitom prodeje meziročně klesly o tři procenta, v roce 2002 o 11 procent a loni o čtyři procenta. Ještě lepší výsledky ukazují čísla týkající se cédéček. Jejich prodej vzrostl o 10,6 procenta, tyto nosiče přitom tvoří 96 procent amerického trhu.
Podle serveru BBC News je to rovněž poprvé od roku 2000, kdy nějaký interpret překročil hranici miliónového prodeje během jednoho týdne. Letos se to podařilo zpěvačce Norah Jones a rhytm&bluesovému zpěváku Usherovi.
Lidé z hudebního průmyslu jsou však přesto v hodnocení příznivých čísel opatrní. „Vzhledem k tomu, že trh klesal po dobu tří let, bylo relativně snadné dosáhnout růstu,“ uvedl pro BBC analytik časopisu Billboard Geoff Mayfield. „Pokud bychom i v takové situaci nedosáhli zlepšení, bylo by to skutečně hrozivé,“ souhlasí Cary Sherman, prezident Recording Industry Association of America (RIAA).
Přesto se ukazuje, že hudební firmy konečně zachytily nástup nových technologií v distribuci hudby a současně začaly důsledněji potírat internetové pirátství a vypalování. Podle Nielsen Soundscan se od ledna do března na legálních internetových portálech prodalo okolo 25 miliónů skladeb. Pro srovnání: za první půlrok 2003 to bylo přes 19 miliónů skladeb. K nejúspěšnějším přitom patřil server iTunes firmy Apple, který za loňský rok dokázal prodat okolo 70 miliónů skladeb.
O podobném náznaku obratu si český hudební trh může nechat zdát. Podle údajů poskytnutých Pavlem Bodišem z české sekce Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) se tržby z prodejů hudby v prvním letošním čtvrtletí meziročně snížily o takřka osm procent, v segmentu zahraniční hudby dokonce o necelých 25 procent. Za první tři měsíce 2004 se prodala hudba za 124 miliónů korun.
Stejně neslavně vypadá i srovnání prodeje kusů – podle IFPI se prodalo 760 tisíc nosičů, což představuje více než 13procentní propad oproti loňskému roku.
Podle představitelů domácích vydavatelství však neexistuje důvod k panice. „Srovnání obou trhů je zavádějící vzhledem k rozdílnosti použitých metodik,“ tvrdí ředitel EMI Vladimír Kočandrle, „navíc je trochu ošemetné vyvozovat trendy z prvního kvartálu v roce. Ten totiž patří tradičně k prodejně nejslabším. Více bude možné říci po prvním půlroce.“
Nepříznivé výsledky se navíc týkají jen části trhu, některým firmám se podařilo tržby zvýšit. „Sony Music Entertainment je na tom lépe než loni, nárůst tržeb se pohyboval kolem pěti procent,“ uvedl ředitel Sony Zbyněk Knobloch. Tato společnost přitom v současné době drží největší podíl na trhu – podle údajů IFPI z minulého týdne její podíl přesáhl 29 procent.

Hospodářské noviny, 3. 5. 2004, autor: Aleš Borovan

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.