Za televizi bude platit každý. A víc
Každá domácnost zřejmě již od léta bude České televizi ročně platit dvanáct set korun, tedy o tři sta více než dosud. A to bez ohledu na to, zda televizor má či nikoliv.
Těsnou většinou jediného hlasu o tom včera rozhodli poslanci vládní koalice. Poplatky se tak v případě souhlasu Senátu a prezidenta zvýší ze současných 75 korun na rovných sto.
A pokud roční inflace překročí tři procenta, bude se poplatek dál automaticky zvyšovat.
Nový zákon televizi zaručuje, že v nejbližších letech jí stoupne rozpočet o více než půl miliardy ročně. Už příští rok by se tak měl přiblížit k pětimiliardové hranici.
Proč víc? Poslanci nevědí
Posílení rozpočtu ČT přitom poslanci schválili, aniž by dopředu jasně řekli, jak má vysílání veřejnoprávní televize vypadat a jaká cena je za takovou službu odpovídající.
“Zatím nikdo nevypracoval takovou studii, ze které by bylo jasné, kolik bychom měli za veřejnoprávní televizi platit,” přiznává poslankyně Táňa Fischerová.
Od loňského února tak poslanci chtěli televizi povolit až třikrát více reklamy a vzápětí jí zase reklamu úplně odebrat. Nakonec se shodli na kompromisu, který v podstatě kopíruje současný stav.
Přijatá novela zachovává současný poměr: z každé hodiny vysílání si přibližně padesát minut zaplatí přímo diváci a na zbytek přispěje reklama.
Česká televize odhaduje, že nový zákon jí přinese čtyři miliardy korun od domácností. Dosud na poplatcích vybírala o miliardu korun méně.
Reklama televizi zůstala
České televizi bude dál plnit pokladnu i vysílání reklamy. Politici totiž rozhodli, že veřejnoprávní televizi tuto možnost výdělku, byť v omezeném rozsahu, ponechají. Zatímco dosud mohla Česká televize reklamě věnovat jedno procento z celkového vysílacího času, nový zákon snižuje tento limit na 0,8 procenta.
“Bude to pro nás oproti současným tržbám znamenat pokles tržeb asi o dvě stě miliónů korun ročně,” sdělil mluvčí televize Martin Krafl.
Trh s televizní reklamou toto snížení nijak neovlivní, protože Česká televize přijde pouze o okrajové časy, které jen obtížně prodávala. Tři čtvrtiny reklamních příjmů inkasuje za spoty odvysílané v hlavním večerním čase a tento prostor jí zákon ponechává.
Zda si však televize skutečně vylepší svůj rozpočet, není ještě jisté. Novelu musí posoudit Senát i prezident a to může přinést komplikace. Poslanci odhadují, že Václavu Klausovi by se nemusela líbit inflační doložka zaručující automatické zvyšování poplatku. Senátoři by zase mohli napadnout plošné placení povinné pro všechny.
Pokud by prezident nebo Senát novelu zamítli, muselo by ji v Poslanecké sněmovně podpořit všech 101 koaličních poslanců.
Bude-li zákon definitivně schválen, začnou se stokorunové poplatky platit ještě letos na přelomu jara a léta. Snížení reklamy v České televizi má začít platit od ledna 2005.
Současně s televizními změnami schválili poslanci také zvýšení rozhlasových poplatků z 37 na 45 korun.
Hospodářské noviny, 1. 4. 2004, Autor: David Macháček, Josef Pravec