Víte kolik stojí původní český televizní seriál?

5. 4. 2004 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

TITULEK50: Víte kolik stojí původní český televizní seriál?

Televizní stanice, především pak ty komerční, jsou pod neustálým tlakem. Snaží se velmi intenzivně ukrojit co největší část z televizního „koláče“. Akvizice, zejména filmy, na kterých je schéma stavěno, přestávají fungovat, zajímavých zahraničních seriálů je jen omezeně. Avšak ani domácí zábavná tvorba již není tolik sledovaná, jak tomu bylo v minulých letech. Televizní divák je přesycen pódiovou zábavou a čeká na něco nového. Příslibem změny je i talentová reality show Česko hledá Superstar.

MEZITITULEK: Seriál je osvědčený
Naše komerční stanice se rozhodly vsadit na osvědčený recept: český seriál. Právě ten patří mezi nejsledovanější a nejpopulárnější. Důkazem toho jsou Četnické humoresky nebo Nemocnice na kraji města po 20 letech, vysílané minulý rok.
TV Nova chystá uvedení seriálu Pojišťovna štěstí na podzim, Prima již svá Rodinná pouta vysílat začala. Televize sáhly po tomto typu pořadů i přesto, že patří mezi finančně nákladné. Televize však nabízejí především z producentského hlediska odlišný typ seriálu.

MEZITITULEK: Novinky na českých televizích
Pojišťovna štěstí v sobě skrývá velkolepý projekt. Počet natáčecích dnů 270 a rozpočet 80 milionů jsou toho důkazem. Naplánováno je 13 epizod, přičemž jedna vychází na gigantických 6 mil. Kč.
Prima sáhla z hlediska produkce po zcela jiném produktu: mýdlové (soap) opeře. Jedná se o klasický produkt komerční televize v oblasti dramatické tvorby. Velký počet epizod, osudy ze současnosti, scénáře píše tým, nikoliv jednotlivec, výrazně nízké náklady, v hlavních rolích méně známí herci – to jsou hlavní body popisující mýdlovou operu. Jak napověděly již odvysílané díly, všechny tyto prvky „prima“ seriál splňuje. A náklady? Generální ředitel Martin Dvořák v rozhovoru pro média uvedl, že náklady na jednu epizodu se pohybují výrazně pod 1 mil. Kč. Svou velkolepost skrývá seriál v počtu epizod: naplánováno jich je celkem 104.
Prvenství v počtu natočených seriálů patří bezesporu České televizi. Ta od roku 1993 uvedla již desítky nových titulů, avšak jen některé byly dějově posazeny do současnosti. Právě ty patřily mezi nejúspěšnější: Život na zámku, Šípková Růženka, Ranč u Zelené sedmy, Nemocnice na kraji města po dvaceti letech. Jak uvedl generální ředitel Jiří Janeček, náklady na jeden díl českého seriálu přijdou Českou televizi na cca 4 až 5 mil. Kč.

MEZITITULEK: Dominuje klasický seriál
Pojišťovna štěstí i seriály České televize vznikají klasickým způsobem. Nejdříve se seriál natočí, projde postprodukcí a poté je uveden na obrazovce. Od prvního dne natáčení až po jeho uvedení na obrazovku obvykle uplyne jeden rok. Tento typ seriálu však patří mezi velmi drahé produkty. Herci, režiséři jsou placeni v podobě honorářů za natáčecí den. Ten se může pohybovat v desetitisících. Až na základě úspěchu se často televize rozhoduje o pokračování.
Naopak TV Prima zvolila zcela odlišný způsob produkce. V zahraničí je zcela běžný, v České republice naprostou novinkou. Produkce a natáčení probíhá souběžně s vysíláním, v cca 6- až 8týdenním předstihu. Díky tomu se Primě podařilo i předběhnout ve vysílání TV Nova. Tvůrcům dává prostor pro okamžitou zpětnou vazbu a možnost reagovat na divácký zájem. V některých případech dochází až k „vypsání“ charakteru z celého seriálu. Úspěch se vyhodnocuje nejen na základě sledovanosti jednotlivých cílových skupin, ale také na základě zpětné vazby od diváků. Z hlediska nákladů se jedná o výrazně levnější produkt. Pro televizní stanici, především pak komerční, znamená tento typ produkce mnohem vyšší efektivitu.

MEZITITULEK: Seriály v zahraničí
V zahraničí je tento styl produkce zcela běžný. Ať již na komerčních stanicích nebo veřejnoprávních. Využívá se nejčastěji u produkce mýdlové opery, vysílané několikrát týdně. Mnohé z nich se vysílají nepřetržitě již několik desítek let. Dosaženou sledovanost lze přitom přirovnat ke klasickým velkorozpočtovým seriálům. U těch spolykají největší část nákladů speciální efekty a honoráře pro herce. Například náklady a speciální efekty u seriálu Kobra 11 dosahují 12 mil. Kč na jednu epizodu. Náklady na epizodu běžného krimiseriálu pro hlavní vysílací čas v USA činí v přepočtu 50 až 60 mil. Kč.
Avšak nejen v zemích s výrazně vyššími výdaji do televizní reklamy vznikají seriály v lokální produkci. Např. v Polsku staví všechny čtyři hlavní stanice své schéma na seriálech vlastní produkce. Veřejnoprávní hlavně na mýdlových operách a telenovelách, komerční Polsat nabídl jak krimiseriál, tak mýdlovou operu či sitcom. I další komerční stanice, TVN, vysílá vlastní mýdlovou operu nebo sitcom. Mezi nejdražší patří krimiseriál Sfora, jehož náklady dosahují 5 mil. Kč na epizodu. I v Maďarsku najdeme domácí seriály: RTL Klub vysílá každý všední den soap operu Mezi přáteli, od loňska také telenovelu Miluj mě!.

MEZITITULEK: Startujeme
V porovnání se zahraničím je zřejmé, že české komerční stanice jsou teprve na počátku. TV Nova se rozhodla jít spíše cestou velkorozpočtového seriálu. Nejen že si tím pojistila štěstí, ale také úspěch. Uvidíme, do jaké míry se jí tato velká investice vyplatí a jakou efektivitu budou mít vynaložené náklady. Bez diskusí však dluží divákům jako český marketleader českou mýdlovou operu.
Autor je mediální odborník

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.