Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

V dubnu 1704 začaly v Americe pravidelně vycházet první noviny

Redakce MAM21. 4. 2004

Nebyly to noviny v dnešním slova smyslu – pouhý jeden list papíru potištěný z obou stran dvěma sloupci hustého textu, bez titulků. A o čerstvosti zpráv se už vůbec nedalo hovořit. Přesto se tato – podle dobových svědků – velmi nezáživná tiskovina jménem Boston News-Letter, stala prvním americkým periodikem. První číslo, které vyšlo 24. dubna 1704, totiž následovaly v týdenních intervalech další “zpravodaje” z dílny jediného redaktora a zároveň vydavatele Johna Campbella.
Bostonský poštmistr Campbell byl loajálním úředníkem, kterého jmenovala koloniální vláda podřízená Anglii. První Boston News- Letter tedy logicky obsahoval většinu zpráv z “matičky Anglie”, které byly přetištěné z novin London Flying Post a London Gazette z poloviny prosince 1703. Bohatí Bostoňané, kteří odebírali poštu, se tedy nedočkali čerstvých zpráv, ale mohli si například vychutnat dlouhý výňatek z půl roku starého projevu anglické královny Anny v parlamentu, týkajícího se Skotska.
Čerstvé zprávy vlastně Campbell nedodal nikdy. I ty nejaktuálnější z blízkého okolí měly alespoň čtrnáctidenní zpoždění a některé “novinky” z Evropy dokonce celý rok! Místní občané, kteří se čerstvé “drby” dozvěděli spíše v hospodě, News- Letter ironicky nazývali “ten náš ubohý zpravodaj” nebo “starožitnosti”. Z toho je zřejmé, že první americké noviny spíše živořily a důvěru čtenářů si nezískaly. Pošťák Campbell ale ani neměl v úmyslu tisknout nějakou “pravdivou a kvalitní žurnalistiku”, spíše si tím chtěl ulehčit své pracovní zatížení.
Jednou z jeho povinností poštmistra totiž bylo ruční psaní dopisů s důležitými informacemi (o obchodu, lodích, vládních aktivitách) a tyto “news-letters” zasílal poštou úřadům, obchodníkům a bohatým kolonistům. Zprávy se předávaly dál, od předplatitelů k dalším lidem toužícím po informacích. Klientů přibývalo, Campbell nestíhal psát a zkusil zprávy tisknout. Rychlost i možnost snadného vyrobení kopií dopisů mu vnukly nápad dělat “noviny”. Vlastně k tomu měl jedinečné podmínky: přístup k informacím i fungující distribuční cesty. A před sebou též vidinu zisku (hlavně z inzerce a od předplatitelů).
Inzerenti se ale nehrnuli a noviny zřejmě nikdy nevycházely ve větším nákladu než 300 kusů. Situace se ještě zhoršila v roce 1718, kdy Campbella vystřídal ve funkci bostonského poštmistra William Brooker. Ten chtěl ve vydávání novin pokračovat, protože to bral jako součást nové práce. Campbell se ale odmítl vzdát svého titulu a tak 21. prosince 1719 vyšly poprvé Brookerovy noviny Boston Gazette. V úvodníku News-Letteru jejich úroveň tentýž den Campbell pohrdavě okomentoval slovy: “Lituji lidi, co si koupili nové noviny; není to zrovna moc ke čtení.”
Boston News-Letter koupil od Campbella tiskař Bartholomew Green v roce 1722 a o čtyři roky později změnil název novin na Weekly News-Letter. V lednu 1733 se stal jejich vydavatelem John Draper; jeho syn Richard noviny v roce 1762 opět přejmenoval – na Massachusetts Gazette. Ty vycházely až do roku 1776 (celkem na tu dobu výjimečných 72 let). Noviny skončily až kvůli evakuaci britských jednotek a vydavatelky Margaret Draperové z Bostonu.
V případě bostonského News-Letteru se vlastně nejednalo o první noviny v koloniích a ani v Bostonu. Už 25. září 1690 zde Richard Pierce vytiskl noviny s dlouhým názvem – Publick Occurrences, Both Foreign and Domestick – ale ty nepřežily první číslo. Ještě daleko dříve se udržely při životě noviny v Evropě: od roku 1631 v Paříži Gazette de France a v Anglii Public Inteligencer. První pravidelně vycházející české noviny spatřily světlo světa 4. února 1719 nákladem Karla Františka Rosenmüllera jako Sobotní (Outerní) Pražské poštovské noviny.

×

Americká skupina KKR bude mít majoritu v PanAmSat

Starší článek

Ředitel bauMax ČR a bauMax SR Ludwig Soukup končí

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pxhere.com

Duševní zdraví zaměstnanců: problémy v týmech už nelze přehlížet

Prevence je to nejlepší, co mohly v otázkách duševního zdraví firmy pro zaměstnace ještě před krizí udělat. Jenže teď to vypadá,…
28. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více