Trh distribuce tisku se letos rozdělí mezi hlavní hráče, míní PNS
Domácí trh distribuce tisku by se měl do konce letošního roku rozdělit mezi dva hlavní hráče, míní jeden z nich, společnost PNS. Vydavatelé až do podzimu 2002 obvykle využívali pro jeden titul více distributorů. Poté ale začali volit jednu výhradní distribuční firmu a trh se začal rozdělovat. “Proces dělení trhu zřejmě letos skončí,” řekl finanční ředitel PNS Pavel Borovka.
V Česku je asi 400 vydavatelů a 1200 titulů. Zhruba 100 vydavatelů je přitom rozhodujících a představuje asi 90 procent trhu. PNS svěřilo výhradní distribuci 60 z nich.
Zatímco PNS rozváží noviny i časopisy, konkurenční Mediaprint & Kapa se soustřeďuje na časopisy. Podle spoluvlastníka firmy Radka Vaňkáta získal k výhradní distribuci řádově desítky vydavatelů. Také on soudí, že větší vydavatelské firmy si do konce roku zvolí výhradního distributora. Trh je ale již z velké části rozdělen. Na druhé straně změna distributora je možná kdykoli, podotkl Vaňkát. Cílem Mediaprintu je pro letošek asi dvoumiliardový podíl na zhruba 5,5 miliardy obratu časopisecké produkce.
Celkový obrat trhu novin a časopisů ve volném prodeji představuje asi 8,3 miliardy korun.
PNS v současnosti odhaduje svůj tržní podíl na 80 procent a tuto úroveň by chtěla udržet i nadále. Trh přitom podle Borovky roste maximálně o procento ročně. Klesá počet prodaných tiskovin, ale rostou jejich ceny, dodal.
Podíl řetězců na prodeji novin a časopisů je v současnosti asi pětinový, ale pravděpodobně poroste, hlavně u exkluzivních titulů. Nosnými prodejními místy zůstávají trafiky. “V tuzemsku lze noviny koupit téměř na každém rohu,” poznamenal Borovka s tím, že v přepočtu na počet obyvatel i plochu je v Česku prodejní síť neobyčejně hustá. PNS zaváží 22.000 prodejních míst.
PNS byla na počátku devadesátých let v tuzemsku jediným distributorem tisku. V polovině devadesátých let do ní vstoupili vydavatelé a v současnosti drží 99 procent akcií firmy pět vydavatelských firem.
Ještě v polovině devadesátých let byla distributorů celá řada, trh se ale postupně koncentroval na současné dvě firmy.