Televize dostala přidáno. Hodně, nebo málo?

1. 4. 2004 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Rok se poslanci v parlamentu dohadovali nad tím, jak vysokou částkou mají lidé přispívat na vysílání veřejnoprávní televize a zda si televize má na svůj provoz vydělávat i reklamou.
K výsledku, že České televizi bude každá domácnost měsíčně přispívat nejméně stokorunou a že současně s tím bude muset televize omezit reklamu, však dospěli bez toho, aby posoudili, kolik peněz je na zajištění veřejnoprávního vysílání potřeba.
Za posledních dvanáct měsíců například chtěli televizi povolit třikrát více reklamy a vzápětí jí reklamu úplně odebrat.

Televize musí víc šetřit. Jen nevíme, kolik…
ODS vadí, že schválený model financování (měsíční poplatek 100 korun zvyšovaný každý rok o inflaci a 0,8 procenta vysílacího času pro reklamu) je pro televizi příliš štědrý.
„Je to zbytečně moc peněz a v České televizi to jen zastaví její restrukturalizaci,“ tvrdil poslanec ODS Petr Pleva. Zároveň ale přiznal, že neví, kolik vlastně televize novým zákonem ročně získá. „Nemám spočítané, kolik jim nové poplatky a snížená reklama přinesou.“
Při kritice hospodaření České televize poslanci sice naznačili, že veřejnoprávní televize by se mohla například sloučit s rozhlasem, ale nikdo nepředložil konkrétní projekt doplněný o ekonomické propočty.
„To jsou věci, které spadají pod Ministerstvo kultury, to by se s tím mělo nějak vypořádat. My něco takového předložíme, až budeme ve vládě, teď jako opoziční strana ne,“ uvedla poslankyně ODS Kateřina Dostálová.
Ministr kultury Pavel Dostál však tvrdí, že jeho úkolem je stabilizace veřejnoprávní televize a její ekonomické zajištění. „Nejsem tu od toho, abych vypracovával obecné studie.“

Cíl nikdo nehledal. Tak přišli lobbisté
Od února loňského roku, kdy ČSSD předložila první návrh na úpravu koncesionářských poplatků, se neuskutečnil žádný odborný seminář, na kterém by se politici a experti na média pokusili definovat, jak má veřejnoprávní televize vypadat a kolik by její vysílání mělo stát.
„Nikdo nás za celou dobu oficiálně neoslovil s tím, že by se chtěl podrobně seznámit s budoucím vývojem televize. Taková diskuse by byla užitečná, ale nikdo neměl zájem,“ uvedla členka Rady ČT Zdena Hůlová.
Poslance tak při jejich rozhodování ovlivňovaly přísuny jednostranných informací.
Česká televize do každého politického klubu v parlamentu rozeslala CD s podrobnými informacemi o svém hospodaření v minulých letech. Několik počítačových prezentací vždy dospělo ke stejnému závěru: koncesionářské poplatky jsou velmi nízké a stejně tak i příděl povolené reklamy. Obojí je potřeba zvýšit.
Z druhé strany se lobbista Andrej Surňak z agentury Crane Consulting snažil poslance přesvědčit, že z veřejnoprávní televize by reklama měla úplně zmizet.
Taková varianta by vyhovovala především soukromým televizím, které by na televizním reklamním trhu snadno získaly monopol a mohly by si začít účtovat vyšší ceny.
Proto se do přesvědčování poslanců pustili i lidé z reklamních agentur a obchodních firem, kteří začali politikům předkládat naopak argumenty pro navýšení reklamy v České televizi. „Profesionální lobbisty jsme si nenajali, ale určitou informační kampaň jsme před hlasováním rozjeli,“ uvedl pracovník mediální agentury, který si nepřál být jmenován.

Není důležitá televize, ale pocity a volič
Před hlasováním tak například poslanecký klub nejsilnější vládní strany ČSSD nebyl vůbec jednotný v tom, jak Českou televizi platit. Podle účastníků jednání byla proti domluveným vyšším poplatkům a částečnému ubrání reklamy až třetina poslanců ČSSD, kteří by raději televizi sebrali reklamu úplně.
Dostál soudí, že ti, kteří byli proti nakonec schválené koaliční dohodě, neměli pro svůj postoj racionální argumenty. „Řekl bych, že u nich rozhodovaly jen jakési pocity.“
Poslankyně KSČM Ivana Levá, která stejně jako ostatní komunisté hlasovala proti zákonu o poplatcích, zase přiznala, že to nebylo kvůli samotné televizi, ale kvůli voličům. „My víme, že Česká televize dostává méně peněz, než kolik by potřebovala. Ale jak by to vypadalo před voliči, kdybychom pro zvýšení poplatků zvedli ruku?“


Hospodářské noviny, 1. 4. 2004, Autor: David Macháček, Josef Pravec


040401-03 ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení