Stále levnější služby. Tak lze sečíst soupeření operátorů
Nižší aktivační poplatky u Eurotelu, hovory za padesát haléřů pro firemní klienty od T-Mobilu či zřízení pevné linky se slevou dva a půl tisíce korun od Českého Telecomu. To je jen několik příkladů z posledních týdnů, jak se operátoři snaží přilákat klienty na svou stranu.
Na českém telekomunikačním trhu neustále sílí konkurenční boj, jehož jednoznačným vítězem je zákazník.
Ceny služeb padají již několik měsíců dolů, tedy kromě státem nařízeného přesunu telekomunikací z pěti do 22procentní sazby DPH. A tento trend bude nadále pokračovat.
Přispívá k tomu i Český telekomunikační úřad, regulátor trhu. Ten snížil od začátku dubna ceny za propojení při hovorech z pevné linky do mobilních sítí téměř o padesát haléřů.
Jak se tento verdikt promítne v cenách pro koncové zákazníky zatím není jasné. Provozovatelé pevných sítí a mobilní operátoři se dosud nedohodli na nových smlouvách. “Jednáme. Přesný termín, kdy bychom mohli ceny snížit, nyní nedokáži odhadnout,” říká mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha.
Ceny však poklesnou nejpozději od začátku července. Rozhodnutí ČTÚ totiž automaticky vstupuje v platnost tři měsíce po jeho vydání.
Dalším impulsem, i když ne tak razantním, je plánované snížení základní sazby DPH z 22 na 19 procent. To by mělo začít platit od května, novelu zákona musí ještě posvětit prezident Klaus. “Tuto změnu do svých cen určitě promítneme,” potvrzuje mluvčí Eurotelu Diana Dobálová.
Nejvíce však celému trhu prospívá tvrdá konkurence. Doby, kdy například uživatelé mobilních telefonů museli platit dokonce i za příchozí hovory a ty odchozí je stály řádově desetikoruny, jsou dávno pryč. “Aby si firmy udržely stávající klienty, musí s cenami dolů,” tvrdí analytik Tomáš Kaňka z Global Brokers.
Pro zákazníky tak doba hojnosti zdaleka nekončí. “Jsme přesvědčeni, že budoucnost je v dotváření tarifů pomocí speciálních nabídek podle požadavků zákazníků,” tvrdí Petr Šindler, mluvčí Českého Mobilu. Nové tarify i služby chystají také konkurenční T-mobile s Eurotelem.
Konkurenční tlak si vynutil změnu chování i u Českého Telecomu. Ten již dva roky po sobě nezdražuje, jak to dělal v minulosti, ale nabízí nové tarify. Ty jsou volitelné a lidé na ně mohou podle své vůle přejít. Podle analytiků Telecom ani jinou cestou jít nemůže, jinak by odliv jeho klientů výrazně zesílil.
Telecomu totiž na paty šlapou kromě mobilních operátorů i alternativní provozovatelé pevných linek. “Ceny jsme snížili od března, avšak k dalším změnám v průběhu roku určitě dojde,” varuje na dálku Telecom mluvčí Aliatelu Pavel Kaidl.
Hospodářské noviny, 8. 4. 2004, autor: Tomáš Mrázek