Propad hudebního trhu pokračoval i loni

8. 4. 2004 09:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Hudební piráti zatím vyhrávají svůj boj s gramofonovými vydavatelstvími. Loni totiž pokračoval pád hudebního trhu. Celková hodnota prodaných kazet, kompaktů, DVD a VHS klesla o 7,6 procenta na 32 miliard dolarů. Propad se tak od roku 2002 o něco prohloubil – předloni firmy zaznamenaly pokles prodeje o sedm procent.
Podle údajů Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) je to celkem čtvrtý pokles za sebou – od roku 2000 tak hodnota trhu spadla přibližně o 20 procent. To všechno nahrává novým distribučním kanálům muziky.
„Globální trh s hudbou prožil další těžký rok. Může za to stále rostoucí internetové pirátství a přepalování a konkurence s ostatními druhy zábavy,“ přiznává ředitel IFPI Jay Berman.
Ztrátou byly postiženy zejména evropské trhy. Němečtí vydavatelé podle IFPI prožili jeden z nejhorších roků, když se jejich prodeje snížily o 19 procent. Celkem tak německý trh od roku 1999 ztratil přes 30 procent. Jak uvedla agentura Gfk, počet vypálených nosičů v Německu stoupl v roce 2003 na 325 miliónů z 260 miliónů v roce 2002.
Podobně byla postižena i Francie, jejíž hudební trh klesl o 14,4 procenta. Jedinou evropskou zemí, která se může vykázat černými čísly, je Velká Británie. Zde prodeje nepatrně poskočily o desetinu procenta na 3,2 miliardy dolarů. Ostrovní země je přitom třetím největším trhem na světě.
Z hlediska formátů gramofirmy nejvíce zasáhl pokles v oblasti kompaktů, které tvoří přes 86 procent trhu. Loni se jich prodalo o více než devět procent méně. To samé platí i pro singlová CD, která zaznamenala takřka 19ti procentní pokles.
I přes nepříznivé výsledky se začínají objevovat známky oživení. Podle Bermana je jím hlavně dynamičtější trh ve Spojených státech. I zdejší vydavatelé zaznamenali pokles o šest procent, v závěru roku však podle Bermana došlo k razantnímu nárůstu prodejů.
Proti klasickým nosičům se mají čile k světu online prodeje hudby. Pouze americké servery v druhé půlce roku 2003 prodaly přes 19 miliónů skladeb, celoroční tržby pak vyšplhaly na 30 miliónů dolarů. do konce letošního března se toto číslo zvýšilo na 50 miliónů dolarů.
Optimismus do budoucna vzbuzuje rovněž vývoj v oblasti prodeje DVD. V loňském roce se prodalo digitálních videodisků za 1,8 miliardy dolarů – o 67 procent více než loni.

VÝSLEDKY HUDEBNÍCH NOSIČŮ V ROCE 2003
– Kde se prodalo nejvíc hudebních nosičů: Spojené státy (37%), Japonsko (15%), Velká Británie (10%), Francie (7%), Německo (6%), Kanada, Austrálie, Itálie, Španělsko, Nizozemí (2%), ostatní země (15%)
– Pokles/vzestup prodeje v porovnání s rokem 2002: Spojené státy (-6%), Japonsko (-9,2%), Velká Británie (0,1%), Francie (-14,4%), Německo (-19%), Kanada (-2,9%), Austrálie (5,9%), Itálie (-4,4%), Španělsko (-9,4%), Nizozemí (-5,1%)
– Vzestup prodeje DVD v regionech proti 2002: Severní Amerika (75%), Evropa (126%), Asie (42%), Latinská Amerika (38%), Austrálie (118%)

Zdroj: IFPI

Hospodářské noviny, 8. 4. 2004, autor: Aleš Borovan

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.