Portály Google i Yahoo! přicházejí na výhody regionální inzerce
Největší internetový vyhledávač Google oznámil, že již brzy uvede do provozu svou novou službu regionální inzerce. Podle představitelů podniku se mají uživatelům různých zemí zobrazit na prvních místech vyhledaných odkazů především firmy z jejich okolí.
Google si od tohoto kroku slibuje příliv nových inzerentů, kteří o propagaci na webu zatím neměli zájem. Nová služba by podle deníku New York Times mohla zajímat i malé živnostníky, kteří odmítali elektronickou reklamu proto, že neoslovuje lidi přímo z jejich oblasti.
Podobnou službu s názvem SmartView již více než měsíc testuje konkurenční internetový portál Yahoo!. Oba rivalové chtějí nasadit nové metody inzerce co nejdříve.
Služba, kdy podniky platí za to, aby se při zadání určitého hesla do vyhledávače objevily na prvním místě, tvoří největší část příjmů většiny portálů.
Svět webových vyhledávačů ovšem včera zažil další významnou událost. Internetový obchod Amazon.com totiž uvedl do provozu testovací verzi nového internetového vyhledávače, kterému dal označení A9 a který pracuje s vyhledávací technologií společnosti Google. Nová služba uživatelům umožní mimo jiné i prohledávat digitální databázi obsahů knih, které má Amazon v nabídce.
Starší verzi služby vyhledávání v obsahu knih zavedl Amazon loni v říjnu. Nový produkt si ale již pamatuje předchozí uživatelova vyhledávání a na internetové stránce uchovává poznámky k vyhledávání.
Do služby A9 Amazon začlenil také placené reklamy od Googlu. Tisková mluvčí firmy nebyla podle agentury Reuters k zastižení, aby k nové verzi služby poskytla více informací.
Ve službách internetového vyhledávání je nyní silný konkurenční boj. Dominantními hráči na tomto trhu jsou společnosti Google a Yahoo!. O podíly na trhu budou bojovat také s divizí MSN Internet společnosti Microsoft, která svůj vstup na tento trh chystá. Bez šance není ani relativně nový portál Vivísimo.
Hospodářské noviny, 16. 4. 2004, Autor: (haf, čtk)