Novináři se vrátili z Iráku domů

19. 4. 2004 08:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Kameraman České televize Petr Klíma, její zpravodaj Michal Kubal a zpravodaj Českého rozhlasu Vít Pohanka se v neděli
v šest hodin ráno vrátili do Česka. Pro novináře, kteří strávili šest dní v rukou únosců, poslaly české úřady do Iráku armádní speciál s lékařem a psychologem. Po návratu se všichni tři shodli, že se pracovních cest do rizikových oblastí nevzdají. Tři Češi, unesení v Iráku, byli bez podmínek propuštěni v pátek. Jejich propuštění bylo překvapivé, byť je některé informace předpovídaly.
Jen pár hodin předtím, než se tři Češi unesení v Iráku dostali na svobodu, se český krizový štáb pověřený jejich hledáním připravoval na krizovou variantu. Velmi vážně zvažoval poslat do oblasti zvláštní záchrannou misi, která by unesené novináře České televize a Českého rozhlasu hledala přímo na místě.
„Mluvilo se o tom velmi dlouze. Nakonec bez nějakého závěru. Narazili jsme totiž na velkou překážku – koho vlastně na takovou misi vyslat,“ popsal HN páteční zasedání jeden z členů krizového štábu.
Případný vedoucí týmu by musel umět anglicky a slušně arabsky. Aby měla operace šanci na úspěch, musel by znát prostředí, současně být důvěryhodný a zejména mít v Iráku alespoň nějaké kontakty.
Do pátečního dopoledne krizový štáb takového člověka nenašel.
Pomoc nabízeli i Arabové žijící v Česku
Diplomatům i bezpečnostním složkám se přitom po celý uplynulý týden hlásili Arabové žijící dlouhodobě v Česku, kteří nabízeli své služby. Buďto kontakty, anebo byli ochotni rovnou za peníze vyjet do Iráku a tam po Michalu Kubalovi, Petru Klímovi a Vítu Pohankovi pátrat.
Náměstek ministra zahraničí Petr Kolář, který řídil krizový štáb, včera úvahy o záchranné misi potvrdil. „Byla to jedna z variant, s níž jsme počítali. V pátek už jsme skutečně připravovali konkrétní kroky, rozhodli jsme se ale nakonec vyčkat. Čekali jsme, jestli se potvrdí optimistické informace ze čtvrtka, které hovořily o tom, že během pátku by se případ mohl pohnout,“ řekl Kolář.
Nakolik jsou tyto optimistické zprávy věrohodné, si v tu chvíli úřady netroufaly odhadovat. Zvláště poté, co se mnohé jiné z předchozích dní ukázaly jako přehnaně optimistické.
„Prostě přišla zpráva, že by v pátek mohli být volní. Jistota ale opět nebyla,“ uvedl vysoce důvěryhodný zdroj z bezpečnostních složek.
Posun nakonec skutečně nastal – únosci v podvečer dovezli zajaté novináře na okraj Bagdádu, posadili je do taxíku a nechali odjet na českou ambasádu.
Kdo byli oni únosci ale dodnes nikdo neví. „Nemyslím, že bychom se to kdy dozvěděli,“ říká irácký ministr informací Mufíd Jazairi, kterému se podařilo se prostřednictvím spojek napojit až na únosce. „Ti lidé jsou opravdu velmi opatrní. Nikdo neví, kdo přesně jsou. A prostředníci nic neřeknou, mají strach, že by byli obviněni, že jsou do únosů zapojeni.“
Stejně tak není jasné, co konkrétně vlastně páteční propuštění novinářů způsobilo.
České ministerstvo zahraničí považuje za klíčovou páteční schůzku velvyslance v Bagdádu Martina Klepetka s předáky sunnitských duchovních, kterou natáčela tamní televize Al-Arabíja. Klepetko na ní sunnity přesvědčoval, že Češi v Iráku „neškodí“, spíše vozí humanitární pomoc.
Mufíd Jazairi je ale přesvědčen, že jedna schůzka sama o sobě nemohla mnoho změnit.
Totéž si myslí i již citovaný člen krizového štábu: „Myslím, že už se nikdy nedozvíme, komu konkrétně můžeme nejvíc děkovat. Spíš si myslím, že to byl výsledek soustředěného tlaku ze všech možných oficiálních i neoficiálních míst.“

Hospodářské noviny, 19. 4. 2004, Autor: Sabina Slonková, SImona Holecová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.