Nakladatel vydal knihu Budinského povídek s nápisem „cenzurováno“

27. 4. 2004 10:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Reklama
SDG

Knihu povídek Václava Budinského „Viagře již odzvonilo, teď je tady Cialis“ dodá v tomto týdnu nakladatel na trh s nápisem „cenzurováno“. Vimperské vydavatelství Lucie je totiž ve sporu s výrobcem nejznámějšího léku na poruchy erekce.
Původně byla kniha pokřtěna již v únoru, ale nakladatel Milan Zevl ji nedal na trh a čekal na posudky právníků. Nyní s ním Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) zahájil správní řízení a tvrdí, že kniha je reklamou na prostředek Cialis, který je stejně jako Viagra lékem na mužskou impotenci.
„Proti tomuto právnímu aktu státního úřadu ostře protestuji,“ řekl Zevl. Název knihy, který je i názvem první povídky, odposlechl autor v kavárně. „Připadal mi zajímavý a symbolicky vyjadřující hlavní ideu celé knihy, tedy absenci absolutních jistot, relativnost přístupů, myšlení a nejrůznějších jevů,“ uvedl autor při křtu. Dodal, že jej vůbec nenapadlo, že by mohl použitím názvu porušit zákony. To je i názor právníků, se kterými jsem později tuto kauzu konzultoval, uvedl Zevl.
Vydání knihy provázela tisková reklama, proti které se ohradil farmaceutický koncern Pfizer. Advokátní kancelář zastupující koncern tvrdila, že inzeráty na knihu vyvolávají u průměrného čtenáře dojem, že jsou zaměřeny na podporu prodeje léku Cialis. Advokát žádal, aby nakladatel zastavil inzerci i distribuci knihy. V opačném případě prý výrobce Viagry chce „využít všech příslušných zákonných prostředků k odstranění stavu porušujícího zákony České republiky a práva výrobce léku Viagra“.
„I když jsme přesvědčeni o legálnosti našeho konání, nechceme riskovat eventuální protiprávní jednání,“ řekl v únoru Zevl. Kniha nešla do distribuce, přesto však pravděpodobně právníci Pfizeru podali podnět Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv „ve věci reklamy na léčivý přípravek Cialis“. Ústav zahájil s nakladatelem správní řízení a označuje jej za šiřitele reklamy.
„I kdyby na trh kniha šla, nemohlo by se jednat o reklamu. Tu by přece musel někdo zadat, a to se nestalo,“ míní Zevl. SÚKL v textu, jež má k dispozici, uvádí, že výrobce léku Cialis je zřejmě zadavatelem reklamy. „Není, neboť se nejedná o reklamu a v tomto smyslu mi výrobce napsal dopis – nemá s tím nic společného,“ řekl Zevl.
„Tento přístup vede prostřednictvím státního úřadu k porušování svobody slova a k cenzuře, která nás výrazně znepokojuje,“ říká nakladatel. Zahájení správního řízení vnímá jako výsledek silných lobbistických tlaků firmy Pfizer.
Na protest proti těmto skutečnostem nakladatel dává knihu na trh se zakrytím slov „Viagře“ a „Cialis“, s nápisem „cenzurováno“ a bez první povídky. Křest takto upravené knihy se bude konat ve středu 28. dubna v 15:00 v knihkupectví Neoluxor na Václavském náměstí v Praze.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.