Nagano udělalo z hokeje výnosný obchod

23. 4. 2004 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nagano – řečeno slovy televizního komentátora – skutečně přepsalo dějiny. Český hokej definitivně přestal být pouze sportovní podívanou a stal se z něho výnosný zábavní průmysl.
Proměna začala 22. února 1998. K televizním obrazovkám usedly se svými partnery i ženy, aby se podívaly, jak čeští hokejisté vítězí na olympijských hrách. S trochou nadsázky platí, že od té doby už od hokeje neodešly. Přispěly tak k tomu, že z tradičně mužské zábavy se pro příští roky stala společenskou událostí, na které se dá dobře vydělávat.
„Až do Nagana byl typický hokejový divák muž mezi dvaceti až padesáti lety. Ten pochopitelně sleduje hokej stále, ale teď se k němu stále více přidávají ženy a děti. Hokej se stává rodinnou zábavou, která začala přitahovat nové inzerenty,“ říká Štěpán Wolde z mediální agentury Arbomedia. Reklama spojená se sportem dostala nový impuls. U televizních přenosů ze šampionátu, který začíná zítra, tak budou kromě „mužských“ reklam na pivo a auta k vidění i nabídky ovocných šťáv nebo kuchyňských polotovarů firmy Dr. Oetker. Obchodníci už prostě s ženami sledujícími hokejové přenosy začali počítat.
A nejde jen o mezinárodní střetnutí. Ženy v hledišti vydělávají již několik měsíců peníze například pardubickým hokejistům. „Bez nich by si u nás neobjednala reklamu třeba mlékárna s výrobky Tatra. Na muže by to nezabralo,“ potvrzuje manažer Ondřej Šebek.
Z podívané na bojující hokejisty se stal výnosný obchod. Při posledním mistrovství světa hraném v Praze stála vstupenka na finálový den pět set korun, což tehdy představovalo desetinu průměrného měsíčního platu. Letošní finále je o šest tisíc korun dražší a na vstupenku padne více než třetina výplaty. I tak bylo finále vyprodané za několik minut.
Diváci odevzdávají své peníze ochotně. „Po roce 1989 neměli lidé tolik volného času, snažili se vydělávat. Teď už mnozí pochopili, že nezbohatnou a od workholismu přechází k životu naplno. Ochota lidí utrácet stále větší část vydělaných peněz za zábavu vzrostla,“ míní sociolog Lumír Gatnar, který dlouhodobě sleduje proměny české společnosti a její spotřebitelské zvyky.
Finále hokejového mistrovství světa bude nejdražší sportovní podívanou na domácím stadiónu. Někteří diváci právě proto zůstanou raději u televize.
„Celou sezónu jsem jezdil z Poličky sedmdesát kilometrů na extraligový hokej do Pardubic. Za permanentku, benzín a nějaké pivo s párkem jsem utratil kolem sedmi tisíc korun. A tohle bych teď dal za jedno finále,“ říká fanoušek pardubického klubu Roman Tůma.
Mimochodem, položka „pivo a párek“ coby symbol prostředí na stadiónech a doprovodného utrácení rovněž prošla od Nagana generální proměnou.
Hokej se už nehraje na stadiónech, ale v moderních arénách. „Abychom ženy a rodiny s dětmi v hledišti udrželi, musíme nabídnout slušné prostředí. Začíná to čistými toaletami a končí kvalitním gastronomickým servisem,“ uvedl pardubický hokejový manažer Ondřej Šebek.
V Pardubicích opravili za stovky miliónů starý stadión, v Praze vznikla za šest miliard nová aréna. Zatímco na obyčejných stadiónech stojí při hokejových zápasech párek s rohlíkem dvacetikorunu a stejně tak i půllitr piva, v pražské aréně budou při šampionátu ceny dvojnásobné.
„Tam už jsou peníze cítit ze všeho,“ posteskl si Vratislav Kašpar, který v aréně sledoval extraligové finále.
Pořadatelé vědí, jak diváky k utrácení přimět. Pro každého nemusí být párek tím nejlepším doplňkem hokeje, a tak nabízejí mnohem víc. Praženou kukuřici, zmrzlinu, hokejové dresy, šály, suvenýry. Posezení v kavárně, baru nebo restauraci. V hale jich je několik.
Víc než sportovnímu stadiónu se hala blíží zábavním obchodním centrům. Jen místo multikina obstarávají zábavu živí hokejisté.
„Lidé se dají k utrácení snadno strhnout. Je to pro ně doplňující uspokojení ke sportu. Ten je nedokáže pohltit tak, aby jim na utrácení nezbyly myšlenky,“ uvedl ekonom ústavu CERGE Evžen Kočenda.
Podle pokynů na vstupence mají diváci navíc přijít do haly už dvě hodiny před začátkem zápasu – kvůli klidnému odbavení u vstupních turniketů, vysvětlují pořadatelé. Do arény nesmí nikdo přinést nic k jídlu a pití. Útrata za vstupenku pak není jediná.
Hokejový byznys pokračuje i v hledišti. O obřích obrazovkách nad ledem se říká, že mají divákům přinášet informace o hře, třeba opakované záběry. Mnohem častěji se však na nich vysílá reklama. „Přináší nám to milióny a zájemce o reklamu odmítáme, abychom na kostce z hokeje udrželi alespoň něco,“ přiznává Šebek.


Hospodářské noviny, 23. 4. 2004, Autor: David Macháček


040423-01B ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.