Na hokeji vydělá nejvíc reklama
Týden před začátkem hokejového mistrovství světa v Praze je znám jeho první vítěz – reklamní a mediální agentury. Díky napjatě očekávanému turnaji vydělají přibližně 700 miliónů korun, asi trojnásobek toho, co utrží pořadatelé za vstupenky (250 miliónů).
Šampionátu se chopili i další – například zákazníci v supermarketu Globus dostávají za nákupy papírové puky. Kdo jich získá nejvíc, může mít zboží cennější, než nabízí supermarket v regálech – vstupenku na už vyprodané finále.
Ruce si mnou hoteliéři, ČSA vypraví zvláštní lety pro fanoušky ze Skandinávie a Švýcarska. Pivnice prodlužují otevírací dobu, některé dokonce usadí hokejové příznivce do předzahrádek, počasí nepočasí.
S hokejem se připomínají i velké firmy: Škoda Auto, Opavia, jež přišla s kulatými tatrankami, či Henkel, který hokej zdůrazňuje i v reklamě na prostředek na nádobí.
Milióny mohli vydělat i výrobci hokejových suvenýrů. Zatím na stáncích žádná záplava není vidět.
“Týden před šampionátem by na mne z každého trička a kšiltu měl koukat Jágr a logo mistrovství,” domnívá se šéf Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš. Při zápasech amerického baseballu se hvězdy propagují na pivních sklenicích, botách nebo i na vějíři. Hokejový šampionát je podle Mikeše v Česku stejným impulsem jako v Americe baseball. “Nová hala a vlastenčení, s tím se může vézt spousta firem. Je nejvyšší čas, ” doplnil Mikeš.
Chybějící suvenýry vysvětlují experti tím, že při letošním šampionátu mezinárodní hokejová federace poprvé prodala kompletní obchodní práva jediné firmě, švýcarské společnosti Ochsner Hockey. Licenci, kterou tato firma poskytuje, menší firmy nemohou zaplatit.
A firmy se také obávají vsadit ve velkém na byznys, který v Česku – v porovnání se zahraničím – nemá pevné kořeny. Že by každý do nové haly přišel v nově koupené replice českého dresu, nečekají.
Jediný, kdo trika prodává v Česku ve velkém, je Sparta – ale ta fotbalová. “Fanoušci kupují i šály,” uvedl Jan Podzemský, vedoucí merchandisingu sparťanského klubu. Při Lize mistrů utrží klubový obchod 200 tisíc korun. Fanoušci mnichovského Bayernu utratí za stejné věci deset miliónů eur ročně.
Hospodářské noviny, 16. 4. 2004, Autor: Tomáš Mrázek, Vladimír Kaláb