Mění se DIČ a výrobci razítek mají zlaté časy

28. 4. 2004 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG

Změna daňově identifikačního čísla (DIČ) už začala přinášet vyšší zisky razítkářským firmám. Od začátku května totiž budou mít všichni podnikatelé nové DIČ a zejména firmy obchodující se zahraničím budou potřebovat vyměnit razítka. Staré číslo budou finanční úřady na fakturách i jiných orazítkovaných dokladech tolerovat po přechodné období jen u vnitrostátních obchodů.
Razítka ale mění i některé úřady, které se přejmenovávají. „Z razítka nám zmizí nápis Ministerstvo financí,“ uvedl mluvčí generálního ředitelství cel Jiří Barták. Úřední razítka tak budou celníci měnit na všech 54 celních úřadech. Razítka mění například i Ministerstvo zahraničních věcí.
Řádově několik tisíc korun už vynaložila na nová razidla hypermarketová společnost Tesco Stores, mezinárodní dopravce DHL nebo největší tuzemský výrobce léčiv Zentiva.
Vyšší výrobu hlásí především velké razítkářské firmy. „Propuklo to už ve čtvrtek, kdy se schválil zákon o DPH. Poptávka se ale zvyšovala už od začátku týdne,“ uvedl Tibor Sedin, ředitel jedné z největších firem v zemi Sedin. Uvedl, že v pátek se poptávka až zpětinásobila a zaměstnanci firmy si mimořádně odpracovali i sobotní a nedělní směnu. Firma běžně produkuje na tisíc razítek denně a po celé zemi má na stovku smluvních prodejců.
Dvakrát tak vyšší objednávky mají v těchto dnech i ve společnosti Rafo, jež má čtyři pobočky a kolem 50 smluvních partnerů. Mírné nárůsty hlásí také firma Sabe s pěti vlastními provozovnami a tržbami kolem 80 milionů korun ročně.
Zatímco velcí zákazníci si razítka často vyměňovali už v předstihu minulý týden, menší podnikatelé se „rozhoupali“ k objednávkám až v tomto týdnu. Vyšší poptávka se očekává i v dalších měsících po vstupu do unie, protože mnoho hlavně menších podnikatelů nákupy odloží. „Jsou to pro ně jen další výdaje a pokud nemusí, tak s tím nepospíchají,“ poznamenal předseda Sdružení podnikatelů Bedřich Danda.
Na boomu se mnohem méně podílí dodavatel razítkových strojků Megaflex, který zastupuje jejich největšího světového výrobce firmu Trodat. Podnikatelé si totiž většinou vyměňují jen gumové razicí štočky a strojky si ponechávají. „Zatímco nový štoček přijde na 150 až 200 korun, nové kompletní razítko stojí kolem 300 korun,“ poznamenal Sedin.
Trodat v Česku i na Slovensku prodá zhruba jeden milion strojků ročně, z toho na Česko připadá asi 75 %. Její roční tržby se pohybují kolem 100 milionů korun ročně. „Náš tržní podíl na trhu je asi 70-80 %,“ odhaduje ředitel Megaflexu Milan Boehm.
Odhaduje se, že v Česku je necelých 600 tisíc firem užívajících DIČ. Pokud si každá firma vymění jen jedno razítko, pak celkové náklady přesáhnou minimálně 150 milionů korun. Očekává se však, že to bude několikrát více.
Hospodářské noviny, 28. 4. 2004

Hlavní charakteristiky trhu s razítky

Největší výrobci razítkových strojků: Trodat, Colop, Reiner
Největší výrobci razítkových štočků: Sedin, Rafo, Pallas, City Print, Signa
Ročně se prodá v Česku odhadem 900 tisíc až milion razítek
Průměrná cena kompletního razítka: cca 300 korun
Průměrná cena razítkového štočku: cca 150-200 korun
Zdroj: Trodat, Sedin

Redakce MAM

Další zajímavé čtení