Kde hledá internet svou potravu?
Dominují hlavně přednostní výpisy na klíčová slova a databáze SME (malých a středních firem).
Pátrají i v zahraničí
Situace na reklamním trhu nutí k honbě za zdroji příjmů i uznávané giganty. “Zatímco v Yahoo vybudovali regionální obchodní zastoupení a prodávají zejména plošnou reklamu, Google na tuto cestu rezignoval a živí se pouze prodejem odkazů. Obecně tvoří aktivity jako přednostní výpisy na klíčová slova, katalogy a placené služby asi 30 % příjmů velkých zahraničních portálů,” shrnuje Michal Fejk z Aegis Media.
Snahy získat nové zdroje příjmů se ne vždy obejdou bez připomínek. Nejnověji čelí spršce kritiky Google za úmysl vkládat reklamu do e-mailové služby Gmail. Přidávat reklamní vzkazy chce totiž pouze do vybraných mailů pomocí nasazení textové vyhledávací funkce, což je chápáno jako omezování osobních svobod.
Síla korporátního byznysu
V domácích poměrech se nejvíce věří přednostním výpisům a zápisům do databáze SME. Tržby největších internetových portálů se pohybují v desítkách milionů korun. Jen celkové tržby lídra trhu, Seznam.cz, se údajně pohybují ve stejné výši jako nejnižší odhady celého trhu internetové reklamy. “Zatímco příjmy od velkých klientů a mediálních agentur tvoří zhruba 20 % celkových příjmů, obchodní služby pro SME představují 50 %. V posledních letech rostly příjmy meziročně v řádu 100 procent,” říká sales manažerka Seznam.cz Zdeňka Tučková.
Konkurenční Centrum.cz získává z reklamy i z databázových produktů po 40 procentech příjmů. “V oblasti segmentových serverů, jako třeba Automix, Finance a Žena rosteme ještě rychleji, než je udávaný růst trhu, a to asi o 50 – 60%,” ukazuje cestu ředitel portálu Oldřich Bajer.
“Dalším zdrojem je např. služba připojení k internetu. Nečekáme radikální změny v pokračování vývoje příjmového portfolia,” dodává obchodní ředitel Atlas.cz Marek Adamčík.
U menších a na obsah zaměřených serverů dominují stále příjmy z reklamy. “V rámci celé firmy tvoří příjmy z reklamy zhruba dvě třetiny, zbytek pochází zejména z konzultačních služeb a prodeje studií,” potvrzuje Marek Antoš, ředitel firmy Internet Info.
Vzhůru do médií!
Nadějný 30procentní meziroční růst internetu přeje i dokonalejším a efektivnějším formám komunikace s klienty a uživateli. Silným a spolehlivým nástrojem je samotný internet, kde je k dispozici celá škála osvědčených nástrojů (např. direct maily, soutěže, kampaně). Stále častější je i propagace v silnějších médiích. Průnik do televizní reklamy loni odstartoval portál Centrum.cz spoty na vyhledávací služby, Seznam.cz kontroval kampaněmi na Seznam firem a e-mailové služby. Nejnověji je k vidění aktivita portálu Tiscali.cz inzerující připojení k internetu. “Mimo reklamy v printech a rádiích se jako mediální partneři účastníme i různých kulturních a společenských akcí a věnujeme se sponzoringu,” dodává Marek Adamčík.
Centrum.cz zase zkoušelo přesvědčit veřejnost o výhodách svých služeb upoutávkami na zaměstnaneckých stravenkách. “Zaměřujeme na také na PR – pravidelně vystupujeme k celointernetovým tématům v TV Nova, ČT, v Radiožurnálu, Impulsu,” uzavírá Oldřich Bajer.