Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Hizballáh využívá libanonskou televizi Al-Manar

Redakce MAM21. 4. 2004

Jak se jmenuje vesnice u izraelského města Ramla, která byla z zničena v roce 1949 a na jejímž území je dnes izraelské město Javne? Těžké? Je to Jibna. Zkuste toto: Jaká budova postavená v roce 1792 ze šedivého pískovce je zdrojem útlaku na celém světě? Lehké: Bílý dům. Kdo obě otázky odpověděl dost rychle, může se stát soutěžícím v pořadu Mise libanonské televize Al-Manar, která patří libanonské šíitské organizaci Hizballáh, píše The New York Times.
Nejpohotovější účastníky vyřazovacího kola je možné vidět každou sobotu v soutěžním pořadu, v němž jde o peníze, ale také o pomyslné schody vedoucí k Jeruzalému. K účasti jsou zváni všichni Arabové. Televizi Al-Manar se tak zábavnou formou daří připomínat arabské veřejnosti, že hlavní cíl je dobytí ztracené půdy v Izraeli a zejména Jeruzaléma.
“Mottem všech programů této televize je připomínka, že je třeba skoncovat s okupací palestinského území. Pro tuto myšlenku pracujeme bez oddechu každý den,” říká průvodce pořadem Mise a středoškolský učitel fyziky Abí Nasíf. Jakkoli se mohou zdát jeho otázky protiizraelsky zaměřené, Mise je jen stín pořadů typu Teroristé nebo Opravdoví muži. V prvním jsou neúnavě přehrávány záběry izraelských útoků, při nichž umírali arabští civilisté. Název druhého je odvozen z veršů koránu, které pojednávají o síle věřících, jež se ocitnou v boji, což je oslava sebevražedných atentátníků.
Mise je zdánlivě běžná soutěžní hra, jejíž účastníci odpovídají na dotazy z oborů dějin, literatury, zeměpisu, vědy a umění. Jenomže polovina z nich se týká dějin Palestinců a islámu a jeden z účastníků je vždy Palestinec. “Chceme zábavnou formou oslovit co nejširší záběr diváků,” říká ředitel anglického vysílání Al-Manaru Ibráhím Musáví.
Kritici považují stanici za čistou propagandu, kterou prostřednictvím Al-Manaru šíří opory Hizballáhu, Sýrie a Írán, zneužívající relativní svobodu projevu v Libanonu. Šíří tak nenávist, kterou by se neodvážily propagovat doma. “Všechny programy divákům vštěpují, že Židé, Evropané i Američané jsou špatní,” tvrdí profesor sociologie na libanonské univerzitě Vaddáh Šarára.
Al-Manar milují především šíité a její sledovanost je těžké odhadnout. Za prvních 35 dní vysílání Mise se účasti dožadovalo 7000 lidí.
Velvyslanectví USA v Bejrútu sice vysílání televize sleduje, ale nekomentuje. Spokojuje se se zásadní kritikou Hizballáhu, který je na americkém seznamu teroristických organizací. Jeden z amerických diplomatů Misi v Al-Manaru nazval údajně přiléhavějším: Jmenujte svého oblíbeného teroristu.
Není daleko od pravdy, neboť mnoho otázek se týká konkrétních sebevražedných atentátníků. Například tato: Je pravda, že přezdívkou mučedníka Amara Hamúda je Meč všech mučedníků? Ano, je to pravda, a Nasíf nezapomene doplnit popis Hamúdova hrdinství.
Nejúspěšnější účastníci mohou vyhrát ekvivalent téměř 90 000 korun a mají možnost výhru zdvojnásobit odpovědí na takzvanou zlatou otázku. Jestliže vítěz překoná všech 60 virtuálních schodů k Jeruzalému, ozve se znělka, která zní na všech vojenských přehlídkách Hizballáhu: “Jeruzalém je náš a my přicházíme”.
Misi neodolal ani lékař Muhammad abú Ghararáh, který sice žije v Německu, ale do Libanonu nedávno přijel na týdenní dovolenou. Objel celou zem včetně bývalé izraelské věznice poblíž jižní hranice a zaházel si kamení na izraelské vojáky hlídkující za pohraničním plotem. Vyhrál maximum a vše věnoval jednomu dobročinnému fondu pro Palestince.
“Takové programy jsou velmi důležité. Udržují v naší paměti palestinský problém. Působí jako reklama. Když v televizi uvidíte stokrát reklamu na určitou zubní pastu, v obchodním domě ji pak kupujete spontánně a bez přemýšlení. S Palestinci je to stejné. Musíme si jejich problém neustále připomínat, a to právě Al-Manar dělá,” řekl Ghararáh.

-The New York Timesm čtk, zem-

×

Soud: ČT musí zaplatit penále za pozdní platbu ČNTS

Starší článek

Firma CCS s hrou o ceny a reklamní kampaní

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: iStock

Témata, která dělí společnost: dominuje zdraví

Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi. Jsme ohroženou skupinou Početně…
27. 2. 202126. 2. 2021
Marketing

Návrhář Černý a herečka Vagnerová jsou novými ambasadory značky Lexus

Módní návrhář Jan Černý se stal novým ambasadorem automobilky Lexus. Je součástí rodiny, do níž patří šéfkuchař Zdeněk Pohlreich nebo herečka Tereza…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více