Hizballáh využívá libanonskou televizi Al-Manar

21. 4. 2004 11:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jak se jmenuje vesnice u izraelského města Ramla, která byla z zničena v roce 1949 a na jejímž území je dnes izraelské město Javne? Těžké? Je to Jibna. Zkuste toto: Jaká budova postavená v roce 1792 ze šedivého pískovce je zdrojem útlaku na celém světě? Lehké: Bílý dům. Kdo obě otázky odpověděl dost rychle, může se stát soutěžícím v pořadu Mise libanonské televize Al-Manar, která patří libanonské šíitské organizaci Hizballáh, píše The New York Times.
Nejpohotovější účastníky vyřazovacího kola je možné vidět každou sobotu v soutěžním pořadu, v němž jde o peníze, ale také o pomyslné schody vedoucí k Jeruzalému. K účasti jsou zváni všichni Arabové. Televizi Al-Manar se tak zábavnou formou daří připomínat arabské veřejnosti, že hlavní cíl je dobytí ztracené půdy v Izraeli a zejména Jeruzaléma.
„Mottem všech programů této televize je připomínka, že je třeba skoncovat s okupací palestinského území. Pro tuto myšlenku pracujeme bez oddechu každý den,“ říká průvodce pořadem Mise a středoškolský učitel fyziky Abí Nasíf. Jakkoli se mohou zdát jeho otázky protiizraelsky zaměřené, Mise je jen stín pořadů typu Teroristé nebo Opravdoví muži. V prvním jsou neúnavě přehrávány záběry izraelských útoků, při nichž umírali arabští civilisté. Název druhého je odvozen z veršů koránu, které pojednávají o síle věřících, jež se ocitnou v boji, což je oslava sebevražedných atentátníků.
Mise je zdánlivě běžná soutěžní hra, jejíž účastníci odpovídají na dotazy z oborů dějin, literatury, zeměpisu, vědy a umění. Jenomže polovina z nich se týká dějin Palestinců a islámu a jeden z účastníků je vždy Palestinec. „Chceme zábavnou formou oslovit co nejširší záběr diváků,“ říká ředitel anglického vysílání Al-Manaru Ibráhím Musáví.
Kritici považují stanici za čistou propagandu, kterou prostřednictvím Al-Manaru šíří opory Hizballáhu, Sýrie a Írán, zneužívající relativní svobodu projevu v Libanonu. Šíří tak nenávist, kterou by se neodvážily propagovat doma. „Všechny programy divákům vštěpují, že Židé, Evropané i Američané jsou špatní,“ tvrdí profesor sociologie na libanonské univerzitě Vaddáh Šarára.
Al-Manar milují především šíité a její sledovanost je těžké odhadnout. Za prvních 35 dní vysílání Mise se účasti dožadovalo 7000 lidí.
Velvyslanectví USA v Bejrútu sice vysílání televize sleduje, ale nekomentuje. Spokojuje se se zásadní kritikou Hizballáhu, který je na americkém seznamu teroristických organizací. Jeden z amerických diplomatů Misi v Al-Manaru nazval údajně přiléhavějším: Jmenujte svého oblíbeného teroristu.
Není daleko od pravdy, neboť mnoho otázek se týká konkrétních sebevražedných atentátníků. Například tato: Je pravda, že přezdívkou mučedníka Amara Hamúda je Meč všech mučedníků? Ano, je to pravda, a Nasíf nezapomene doplnit popis Hamúdova hrdinství.
Nejúspěšnější účastníci mohou vyhrát ekvivalent téměř 90 000 korun a mají možnost výhru zdvojnásobit odpovědí na takzvanou zlatou otázku. Jestliže vítěz překoná všech 60 virtuálních schodů k Jeruzalému, ozve se znělka, která zní na všech vojenských přehlídkách Hizballáhu: „Jeruzalém je náš a my přicházíme“.
Misi neodolal ani lékař Muhammad abú Ghararáh, který sice žije v Německu, ale do Libanonu nedávno přijel na týdenní dovolenou. Objel celou zem včetně bývalé izraelské věznice poblíž jižní hranice a zaházel si kamení na izraelské vojáky hlídkující za pohraničním plotem. Vyhrál maximum a vše věnoval jednomu dobročinnému fondu pro Palestince.
„Takové programy jsou velmi důležité. Udržují v naší paměti palestinský problém. Působí jako reklama. Když v televizi uvidíte stokrát reklamu na určitou zubní pastu, v obchodním domě ji pak kupujete spontánně a bez přemýšlení. S Palestinci je to stejné. Musíme si jejich problém neustále připomínat, a to právě Al-Manar dělá,“ řekl Ghararáh.

-The New York Timesm čtk, zem-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.