Do Česka směřují další reality show
Český televizní divák se zbláznil do castingových a reality show. První vlaštovka – talentová soutěž Česko hledá SuperStar – na Nově pomalu vrcholí a na domácí obrazovky se podle všeho valí další formáty. Majitelé českých televizí si dokázali spočítat, že tento formát televizních show se letos stane jednou z rozhodujících zbraní v boji o diváka.
Přestože se zástupci Novy ještě před rokem dívali na reality show skepticky, SuperStar se v Česku již může pochlubit nadprůměrnou sledovaností. První díl, jehož výsledky mohli ovlivnit hlasující u obrazovek, sledovalo na 2,8 miliónu diváků při 64procentním podílu na sledovanosti. Podobně úspěšně si vedlo následujících pět dílů, ve kterých diváci vybírali čtvrtfinalisty. Pořad se podle údajů Asociace televizních organizací (ATO) vyšplhal mezi 10 nejsledovanějších programů na českém televizním trhu.
“Česko hledá SuperStar má funkci tahouna programu, který zvedá sledovanost i předchozím a následujícím pořadům. Je to velice úspěšný formát, který na sebe nabaluje hodně reklamy. Dívají se na něj totiž lidé, kteří lákají velké zadavatele reklamy, to znamená zákazníci, kteří utrácejí za rychloobrátkové zboží, jako jsou šampony nebo prací prášky,” říká Vladimír Jurásek, marketinkový ředitel společnosti Mag Media 99, která prodává reklamní čas na Nově.
“Velkým fenoménem se SuperStar stala zejména u mladých diváků. Podíl na sledovanosti v cílové skupině mezi 15 až 24 lety byl v neděli 18. dubna dokonce 89 procent,” doplňuje tiskový mluvčí Novy Dan Plovajko.
Úspěchu nového typu televizní zábavy se v prvé řadě snaží využít právě televize Nova. “S dalším pořadem tohoto typu počítáme. Otázkou je, zda to bude jiný pořad. Televize Nova totiž vlastní opci na koupi další série Česko hledá SuperStar. O tom, zda ji budeme vysílat, rozhodnou podmínky nákupu,” uvedl Plovajko. Licenci na Superstar přitom vlastní firma FremantleMedia.
Další variantou, kterou Nova podle Plovajka zvažuje, je nákup nové licence. “Zajímají nás tři typy reality show, které byly vyvinuty ve světě – klasická show ve stylu Big Brother, konkursní soutěž podobná SuperStar a seznamovací pořad,” upřesnil Plovajko, podle kterého není zatím stanoveno přesné datum uvedení nové reality show do programu Novy. “Nejdříve by to mohlo být od letošního podzimu, kdy představíme nové vysílací schéma,” dodává Plovajko.
Stranou diváckého zájmu nechce zůstat ani televize Prima. “Bedlivě sledujeme všechny současné televizní trendy a fenomény. Reality show je jedním z nich, určitě se mu v nějaké podobě nevyhneme,” uvedl šéfredaktor vlastní tvorby Primy Radomír Šofr, podle něhož televize s největší pravděpodobností koupí některou z osvědčených zahraničních licencí.
Zatím však není jisté, kdy budou moci diváci Primy vidět nějakého “Velkého bratra”. “S reality show přijdeme tehdy, až si budeme jisti vybraným formátem a zároveň budeme mít jistotu, že ho zrealizujeme na profesionální úrovni,” dodal Šofr.
Jedinou celoplošnou stanicí, které se mánie realitních show netýká, je Česká televize. “Podle mých informací se nic podobného nechystá, v současné době nemáme dostatek finančních prostředků,” tvrdí vedoucí tiskového oddělení ČT Bohuslava Holubová.
O soutěži s prvky reality show uvažuje hudební televize Óčko, která je dostupná na kabelových televizích. Óčko společně se Czech OnLine podobný pořad vysílalo loni na podzim pod názvem Vyvolená. Dvanáct dívek tehdy soutěžilo v nejrůznějších disciplínách, o jejich postupu do dalšího kola rozhodovali hlasováním diváci. “Pokud bychom se s Czech OnLine dohodli na pokračování, další sérii bychom vysílali na podzim,” prozrazuje předseda představenstva Óčka Jiří Němeček.
Hospodářské noviny, 20. 4. 2004, autor: Aleš Borovan