Disney má klid, Comcast svou nabídku definitivně stáhl
Společnost Comcast, která ve Spojených státech provozuje největší síť kabelových televizí, náhle ustoupila od svého záměru akciově převzít mediální koncern Walt Disney Company. V únoru přitom Comcast za Disneyho včetně jeho pohledávek nabídl částku převyšující 66 miliard dolarů.
Tento návrh vzbudil před třemi měsíci mezi finančními analytiky i laickou veřejností značný rozruch. Jak napsala agentura Bloomberg, fúzí společností Disney a Comcast by totiž vznikl mediální obr s ročním obratem přesahujícím 45 miliard dolarů. Současná jednička, koncern Time Warner, přitom vykazuje obrat kolem 40 miliard dolarů.
Nyní je však jasné, že k přerozdělení mocenských sil na zábavním a mediálním trhu v blízké době nedojde. Podle agentury Reuters totiž Comcast nabídku na převzetí definitivně stáhl. Jak v mimořádné tiskové zprávě včera sdělil Brian Roberts, výkonný šéf společnosti Comcast, na nečekaném kroku má podíl především dlouhodobě odmítavý přístup nejvyššího vedení koncernu Disney.
“Být disciplinovaný znamená vědět, kdy je čas odstoupit. Ten čas je teď,” citovaly včerejší Robertsův výrok světové agentury.
Představenstvo firmy Walt Disney nabídky Comcastu od počátku tvrdě odráželo. Poté, co takto zkrachovala lednová jednání mezi Brianem Robertsem a Michaelem Eisnerem, výkonným šéfem koncernu Disney, však Comcast v únoru pohrozil násilným akciovým převodem. Ani s tím však Comcast u vedení Disneyho neuspěl. Finanční analytici totiž od počátku upozorňovali, že Comcast ve své nabídce akcie Disneyho podhodnotil, když nabídl za kus jen 23 dolarů. Skutečná hodnota jedné Disneyho akcie se přitom pohybuje okolo 25 dolarů, v březnu se dokonce díky dílčím úspěchům koncernu Disney několikrát ocitla za hranicí 27 dolarů za kus, což Comcastu v jeho snaze bránilo.
Přesto se zdálo, že Comcast od svého záměru neustoupí. Analytici spíše čekali, že po zveřejnění zlepšujících se hospodářských výsledků Comcast svou nabídku zvýší. Provozovateli kabelových televizí šlo podle expertů především o úspěšnou Disneyho televizní divizi.
“Televizní síť ABC vykazuje vzrůstající sledovanost, navíc vlastní vysílací práva na oscarový ceremoniál. Velmi úspěšné jsou i sportovní kanály ESPN, rovněž spadající pod koncern Disney,” potvrdil Timothy Ghriskey, portfolio manažer poradenské společnosti Ghriskey Capital Partners.
Rok 2003 Disneyho filmové divizi vynesl také rekordní tržby ve výši tří miliard dolarů, především díky veleúspěšnému animovanému snímku Hledá se Nemo, který vytvořilo studio Pixar, a filmu Piráti z Karibiku.
Na začátku dubna navíc Disney vyhrál mnohaletý soudní spor o autorská práva na oblíbenou postavičku Medvídka Pú. Když nyní pominula i hrozba sloučení s Comcastem, čekají snad společnost Walt Disney konečně lepší časy.
Hospodářské noviny, 29. 4. 2004