Lidé v České republice dnes chodí do kina méně než v první polovině 90. let. Omezili také styky s přáteli, sousedy a známými. Stále však ve volném čase velmi rádi čtou, knihy dokonce mnohem více než dřív. Vyplývá to z šetření Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM).
V roce 1991 chodila alespoň jednou měsíčně do kina zhruba třetina Čechů. Letošní šetření ukázalo, že do biografu alespoň jednou za měsíc zavítá jen 21 procent lidí. Souvisí to zřejmě s rozvojem audiovizuálních médií, pestřejší televizní nabídkou a nárůstem cen vstupenek na filmová představení. Do poloviny devadesátých let se více než polovina dotázaných jednou týdně setkávala s přáteli či známými, nyní jim takto často věnuje svůj čas jen 45 procent lidí.
Nejobvyklejší způsob trávení volného času představuje četba. Časopisy čte aspoň jednou týdně 70 procent Čechů. Pouhá tři procenta dotázaných časopisy nečte vůbec. Knížku si přinejmenším jednou týdně otevře 43 procent lidí; další čtvrtina Čechů si otevře knihu aspoň jednou měsíčně. V roce 1991 přitom jednou týdně četlo knihy pouhých 29 procent obyvatel.
Velmi oblíbený je také poslech nahrávek na CD, kazetách či jiných nosičích. Jednou týdně si záznam hudby či mluveného slova pustí téměř polovina dotázaných. Veřejná kulturní představení však navštěvuje mnohem méně lidí. Nejvíce chodí lidé do kina, následují divadelní představení a výstavy. Do kina alespoň občas zavítají skoro dvě třetiny obyvatel, do divadla 58 procent lidí a výstavu příležitostně navštíví 44 procent Čechů.
Pravidelně sportuje poměrně malá část obyvatelstva, asi jedna třetina. Přibližně stejné množství lidí nesportuje vůbec. Téměř devět z deseti Čechů však aspoň občas chodí na výlety do přírody, téměř čtvrtina dokonce každý týden nebo častěji.
Výzkum dále ukázal, že ženy častěji než muži čtou knihy, chodí do divadla, galerií a knihoven. Muži naopak ve volném čase více sportují, vzdělávají se a navštěvují kavárny, vinárny a restaurace.
Šetření se v březnu zúčastnila zhruba tisícovka lidí starších patnácti let. Výzkumy na toto téma provádí CVVM opakovaně od roku 1991.
-čtk-
Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu
Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.