Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

ČSÚ: Důvěra spotřebitelů vzrostla, u podnikatelů je stabilní

Redakce MAM29. 4. 2004

Důvěra v českou ekonomiku se v dubnu podle šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ) zlepšila. Optimisticky nahlížejí na vyhlídky země po vstupu do EU zejména spotřebitelé. Poněkud opatrnější jsou podnikatelé, jejich hodnocení je ale víceméně stabilní, vyplývá z informací úřadu.
Výsledky šetření ČSÚ jsou v rozporu s průzkumem jiných institucí, podle kterých se lidé spíše bojí vývoje po vstupu do EU. Také podnikatelé si stěžují na špatné podmínky k podnikání.
Z dubnového šetření ČSÚ mezi spotřebiteli vyplývá, že v příštích 12 měsících očekávají zlepšení celkové ekonomické situace i své finanční situace. Proti březnu se snížil i počet lidí, kteří očekávají zvýšení nezaměstnanosti, a vzrostl počet těch, kdo mají v úmyslu spořit. “Celkový indikátor spotřebitelské důvěry oproti minulému měsíci výrazně vzrostl (na 91 z bodů z březnových 83,4), ale meziročně je o pět bodů nižší než v dubnu 2003,” uvedl ČSÚ.
Mezi podnikateli jsou optimističtější stavbaři a podnikatelé ve službách, obchodníci a průmyslníci jsou zdrženlivější. Nicméně průmyslníkům se důvěra vrátila už v únoru. Nyní se sice nezvýšila, ale v dlouhodobém srovnání dosahuje v některých ukazatelích druhé nejvyšší hodnoty od srpna 2001. Pro příští tři měsíce průmyslové podniky očekávají zrychlení výrobní činnosti, neměnný vývoj zaměstnanosti a neměnnost své ekonomické situace. Příštích šest měsíců ale průmyslníci očekávají s větší nejistotou a obávají se zhoršení své ekonomické situace.
Ve stavebních podnicích se i v dubnu udrželo dobré hodnocení současné ekonomické situace z předchozích měsíců, i když proti březnu se optimismus mírně snížil. Stavbaři předpokládají, že v příštích třech měsících by měla být stavební činnost stabilizovaná, stabilní by měla být i zaměstnanost v odvětví.
Spokojeni jsou i podnikatelé ve službách. “Celkový indikátor důvěry ve vybraných odvětvích služeb vzrostl,” uvádí ČSÚ. Z průzkumu ale vyplynuly obavy z očekávaného poklesu počtu zaměstnanců. V obchodě indikátor důvěry proti březnu poklesl.
Tyto výsledky jsou ale poněkud v rozporu s jinými šetřeními, podle kterých se občané vstupu země do Evropské unie spíše obávají. Rovněž počet podnikatelů v Česku klesá kvůli špatným podmínkám k podnikání. Podle tisku za první tři letošní měsíce ukončilo nebo přerušilo v celé zemi podnikání 100 tisíc podnikatelů. Například podle dubnového průzkumu společnosti Median pro Mladou frontu Dnes má ze vstupu do unie obavy 51 % lidí a dvě třetiny se domnívají, že členství v EU zemi přinese spíše více nevýhod než výhod. Dotázaní měli největší obavy ze zdražování, které podle nich vstup Česka do EU přinese.
Podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění z konce minulého roku se růstu cen po vstupu Česka do EU obávalo asi 40 % respondentů starších 15 let. Dalších 19 % dotázaných mělo strach ze ztráty zaměstnání, bezmála polovina oslovených spojovala se vstupem do EU zhoršení poměrů v Česku. Rovněž podle loňského průzkumu agentury STEM se zvýšení cen obávalo 27 % lidí.

×

Apple prodal více skladeb než ostatní

Starší článek

Nokia zlevňuje telefony, chce získat zpět ztracený podíl na trhu

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Badger & Winters

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více