České pivo mělo v cizině rekordní rok
České pivovary se velmi výrazně tlačí na zahraniční trhy. V loňském roce tuzemští producenti vyvezli nejvíce pěnivého moku v historii, a to 2,13 miliónu hektolitrů. Meziročně to představuje nárůst o osm procent. “O české pivo je díky jeho kvalitě v zahraničí velký zájem,” uvedl Jan Veselý, šéf Českého svazu pivovarů a sladoven.
Z celkového výstavu českých pivovarů na export připadá téměř dvanáct procent produkce.
O české pivo je největší zájem v Německu, kam putovalo 38 procent vývozu. Slovensko odebralo šest procent, Velká Británie deset, Spojené státy přes osm procent a Rusko více než čtyři procenta. “Jsou to tradiční trhy s dlouhodobou znalostí a návykem na české pivo,” uvedl Veselý.
Největší nárůst importu zaznamenalo Německo, Rusko a Švédsko. Naopak největší pokles byl na polském trhu. K tomu je však jednoduché vysvětlení: Plzeňský Prazdroj totiž začal svoji prémiovou značku Pilsner Urquell vařit přímo v tamním pivovaru a tudíž z vývozních statistik vypadl.
Největším exportérem je Plzeňský Prazdroj
Pozici exportního lídra si drží skupina Plzeňského Prazdroje, která v minulosti přeskočila Budějovický Budvar. “Je to dáno příslušností Prazdroje k jeho majiteli, světovému gigantu SABMiller. Pilsner Urquell je totiž jedním z prémiových a tudíž preferovaných piv této skupiny,” podotkl analytik Global Brokers Tomáš Kaňka.
Prazdroj se na celkovém exportu podílel třetinou, čtvrtina patřila Budějovickému Budvaru a pětinu obstaraly Pivovary Staropramen.
Největší podíl exportu na celkové výrobě měl Budějovický Budvar, a to 46 procent. Z malých pivovarů se na zahraniční trhy zaměřily například Lobkowiczký pivovar, kde podíl exportu dosáhl 36 procent, nebo Pivovar Nová Paka, jehož třicet procent produkce mířilo za hranice.
Vstup do EU umožní pivovarům další expanzi
Českým pivovarům prospěje vstup republiky do Evropské unie. “Trh se otevře, například padnou bariéry pro vývoz do Polska, kde nyní clo dosahuje jednadvaceti procent,” řekl šéf svazu Veselý.
Podle mluvčího Plzeňského Prazdroje Alexeje Bechtina bude vstup republiky do EU šancí pro další expanzi lídra českého trhu. “V Evropě se můžeme prosadit prostřednictvím dceřiných společností SABMiller nebo našich obchodních zastoupení,” dodal Bechtin.
Vstup do EU je obrovským plusem i pro Budějovický Budvar. Evropská unie se totiž rozhodla chránit pojmy “Budějovické pivo” a “Českobudějovické pivo” jako zeměpisná označení. Této ochrany požívají pouze mimořádné výrobky, v jejichž kvalitě se promítá jedinečnost prostředí, ve kterém byly vyrobeny. “Pro náš pivovar je tato událost významná, jak z prestižních, tak obchodních důvodů, protože posílí naše právní jistoty na trzích EU a umožní rozvoj dalších obchodních aktivit,” uvedla mluvčí Budvaru Denisa Mylbachrová.
Hospodářské noviny, 22. 4. 2004, autor: Tomáš Mrázek
České pivovarnictví v roce 2003