Čechům chutnají čaje, za které utráceli v posledních letech každoročně o něco víc peněz. Loni to bylo podle odhadů téměř 1,2 miliardy korun, zatímco v roce 1998 se vynaložená suma pohybovala kolem 900 milionů korun. Vyplývá z údajů společnosti Unilever ČR, která v tuzemsku distribuuje čaje Lipton.
V evropském srovnání patří Češi spotřebou 270 až 280 gramů na hlavu za rok spíše k průměrným konzumentům. S vypitými přibližně 140 šálky se řadí na úroveň Němců či Belgičanů. Předními konzumenty jsou Irové, čaj si dobře stojí také v Polsku a Rusku, uvedl Milan Knotek z firmy Alima.
Domácí konzumenti mají v oblibě zejména ovocné čaje, které představují zhruba 62 procent prodejů. Černý čaj si drží 27procentní podíl a zelené čaje mají asi pět procent. Růst prodeje se podle Knotka projevuje u zelených čajů, naopak černé zažívají již pět nebo šest let stagnaci. Silnou pozici drží ovocné čaje i vzhledem k tomu, že jejich pití je méně sezonní.
Nejprodávanějším čajem v tuzemsku je značka Jemča od společnosti Alima. V oblibě spotřebitelů následují Pickwick, Zlatý šálek, Teekanne, Dukát a Lipton. Asi 29 procent trhu představují ostatní značky. Podle Knotka má Jemča na trhu asi třetinový podíl ve finančním a zhruba 45procentní podíl v objemovém vyjádření. Celkové prodeje v tuzemsku se přitom pohybují kolem 2800 až 2900 tun čaje ročně.
„Po roce 1990 došlo v tuzemsku k velkému rozmachu čajové kultury,“ řekl ČTK prezidentka sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu HO.RE.KA Miroslava Luprichová. Zatímco do té doby byly obvyklé dvě značky černého čaje, v devadesátých letech spotřebitelé začali čaje s rostoucí nabídkou rozlišovat. V této souvislosti se rozšířily čajovny, které jsou ale hodně spojeny s určitým životním stylem. Zpravidla se neomezují jen na podávání nápoje na místě, ale i na jeho prodej domů včetně různého příslušenství.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?