Čechům chutnají čaje, výdaje za ně stouply

19. 4. 2004 09:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Čechům chutnají čaje, za které utráceli v posledních letech každoročně o něco víc peněz. Loni to bylo podle odhadů téměř 1,2 miliardy korun, zatímco v roce 1998 se vynaložená suma pohybovala kolem 900 milionů korun. Vyplývá z údajů společnosti Unilever ČR, která v tuzemsku distribuuje čaje Lipton.
V evropském srovnání patří Češi spotřebou 270 až 280 gramů na hlavu za rok spíše k průměrným konzumentům. S vypitými přibližně 140 šálky se řadí na úroveň Němců či Belgičanů. Předními konzumenty jsou Irové, čaj si dobře stojí také v Polsku a Rusku, uvedl Milan Knotek z firmy Alima.
Domácí konzumenti mají v oblibě zejména ovocné čaje, které představují zhruba 62 procent prodejů. Černý čaj si drží 27procentní podíl a zelené čaje mají asi pět procent. Růst prodeje se podle Knotka projevuje u zelených čajů, naopak černé zažívají již pět nebo šest let stagnaci. Silnou pozici drží ovocné čaje i vzhledem k tomu, že jejich pití je méně sezonní.
Nejprodávanějším čajem v tuzemsku je značka Jemča od společnosti Alima. V oblibě spotřebitelů následují Pickwick, Zlatý šálek, Teekanne, Dukát a Lipton. Asi 29 procent trhu představují ostatní značky. Podle Knotka má Jemča na trhu asi třetinový podíl ve finančním a zhruba 45procentní podíl v objemovém vyjádření. Celkové prodeje v tuzemsku se přitom pohybují kolem 2800 až 2900 tun čaje ročně.
„Po roce 1990 došlo v tuzemsku k velkému rozmachu čajové kultury,“ řekl ČTK prezidentka sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu HO.RE.KA Miroslava Luprichová. Zatímco do té doby byly obvyklé dvě značky černého čaje, v devadesátých letech spotřebitelé začali čaje s rostoucí nabídkou rozlišovat. V této souvislosti se rozšířily čajovny, které jsou ale hodně spojeny s určitým životním stylem. Zpravidla se neomezují jen na podávání nápoje na místě, ale i na jeho prodej domů včetně různého příslušenství.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení