Bude KCP řídit novináře?

8. 4. 2004 09:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Po řadě skandálů na akciových trzích americká Komise pro cenné papíry a burzu (SEC) i dozor nad trhy v jiných zemí přitvrdily. V Evropské unii např. vznikla směrnice, která má bránit zneužívání důvěrných informací a určuje pravidla pro zveřejňování investičních doporučení. Členové EU ji musí přijmout do 12. října. Kritici se bojí, že snaha zabránit střetu zájmů u firem obchodujících s cennými papíry a jejich zaměstnanců vyvolá pravý opak – ubude investičních doporučení, což trh poškodí. Strach mají i média, která doporučení zveřejňují. V ČR připravuje Komise pro cenné papíry vyhlášku o poctivé prezentaci investičních doporučení, která má platit nejpozději od června. Umožní, aby investoři získali informaci, kdo doporučení vypracoval, zda firma, v níž pracuje, nebo on sám drží pět nebo více procent akcií hodnocené firmy. KCP bude také kontrolovat, zda se autor svým doporučením řídí a např. neprodává cenný papír v době, kdy klientům doporučuje jeho nákup, jak se v minulosti stávalo. Doporučení má vycházet ze spolehlivých informací, fakta je třeba jasně odlišit od výkladů či odhadů. Tvorba investičních doporučení podle nových podmínek ale zvýší náklady a čas na jejich tvorbu. Může se také stát, že část z nich nebude odpovídat vyhlášce. Nepřestanou proto některé firmy investiční doporučení vydávat? Pokud ano, počet cenotvorných informací na trhu výrazně poklesne. Vyhláška se vztahuje i na finanční novináře, respektive média, která doporučení zveřejňují. Případnému střetu zájmu u novináře by měl zabránit etický kodex redakce. Stěžejní je ale jiný problém – pokud novinář doporučení zkrátí nebo upraví, nebude tvůrcem nového investičního doporučení s řadou povinností daných vyhláškou? Podle Jana Topinky z KCP jedině tehdy, pokud autor článku výslovně uvede, že „by akcie nikdy nekoupil“, nebo „je vhodné tyto cenné papíry držet“. Jestliže obecněji vyjádří svůj názor nebo polemiku, o investiční doporučení nejde. Není ani třeba odkazovat na internetovou adresu tvůrce doporučení – stačí uvést jeho autora. Nejasností je stále více než dost. Zásadní proto bude, jaká pravidla stanoví ve vyhlášce k poctivé prezentaci investičních doporučení Komise pro cenné papíry. Připravovaná právní norma klade zvýšené nároky na společnosti či osoby, které tato doporučení připravují. Ale také na novináře, kteří se problematikou zabývají a zpravidla ji veřejnosti prezentují. Ve výhodě by tedy měla být odborněji zaměřená média.

Ekonom, 8. 4. 2004, autor: (FM)

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení