Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Bild – Nevěrná láska kancléře Schrödera

Redakce MAM5. 4. 2004

Když před šesti lety poprvé zvítězil ve volbách, přezdívalo se mu “mediální kancléř”. Čerstvě zvolený předseda německé vlády Gerhard Schröder tehdy dokázal to, o čem si jeho předchůdce Helmut Kohl mohl nechat jen zdát: Získat na svou stranu nejvlivnější média.
Bezproblémové soužití mezi kancléřem a médii však skončilo. Důvod? Mezi novináři, kteří Schrödera doprovázeli na únorové cestě do USA a Turecka, chyběli redaktoři bulvárního (a nejčtenějšího) deníku Bild a týdeníku Stern. Kancléř je – na rozdíl od ostatních – odmítl vzít do letadla. Jeho mluvčí Bela Anda navíc oznámil, že už Bildu neposkytne žádný rozhovor.
Rozhodnutí Gerharda Schrödera nezůstalo bez odezvy.
Kromě kolegů z deníků Tagesspiegel, TAZ, Berliner Zeitung či Financial Times Deutschland podpořila rozhořčený protest šéfredaktorů Bildu a Sternu i vlivná Spolková tisková konference. Ta zastupuje devět set novinářů, působících v Berlíně.
Za předsedu vlády se naopak postavili někteří politici. “Že kancléř ohrožuje svobodu tisku, když redaktory Bildu nebere na zahraniční cesty? To je k smíchu,” řekl v pátek předseda Spolkového sněmu Wolfgang Thierse. Protest podle něj dokazuje jediné: “Bild má moc, před níž všichni stojí v pozoru.”

Konec náklonnosti
Fakt, že Bild významně ovlivňuje německé veřejné mínění – a tudíž i politiku – v zemi na západ od českých hranic, zpochybňuje jen málokdo. Má s odstupem největší náklad, denně ho čte 11 miliónů lidí.
Moci bulvárního deníku si byl od začátku vědom i Schröder. Nechal se fotografovat se svými sestřenicemi z bývalé NDR, předváděl jeho redaktorům nové auto či psa. “Na začátku volebního období ho Bild záměrně využíval ve svůj prospěch,” připomněl v rozhovoru pro televizní stanici ZDF ředitel hamburského Střediska pro mediální komunikaci Siegfried Weischenberg. “Očividně doufal, že za ním tyhle noviny stojí. To bylo ale naivní. Bulvár zajímá jen úspěch a vždy se řídí náladami obyvatelstva.”
Čím déle je Schröderova vláda u moci, tím hlasitěji ji německá média kritizují. Útočněji začal psát i Bild. Například o důchodové reformě. “Kancléře Schrödera to hrozně zklamalo,” domnívá se Steffen Grimberg, expert na média v berlínském levicovém deníku TAZ. “S kritikou, kterou považoval za nespravedlivou, se zkrátka nedokázal vyrovnat,” dodal.

Legální, ale nepopulární
“Kancléř vyvodil důsledky z toho, jakým způsobem je prezentována jeho politika, a rozhodl se, že už nebude listu Bild poskytovat žádné rozhovory,” řekl mluvčí Anda, který pro Bild – stejně jako Schröderova žena Doris – sám několik let pracoval.
Němečtí právníci považují kancléřův postup za zcela legální. Podle většiny Němců – 53 procent dotázaných, kteří se účastnili nedávného průzkumu agentury Forsa – ale udělal chybu. I voliči přitom souhlasí s tím, že by bulvární novináři neměli před školou číhat na Schröderovu nezletilou nevlastní dceru. Ani diskreditovat jeho manželku.
Zatímco předseda Bundestagu a kancléřův stranický kolega Thierse míní, že politici musí mít možnost se před “neférovým zpravodajstvím” bránit, Peter Glotz, někdejší generální tajemník SPD a profesor komunikace na Univerzitě v St. Gallenu, bojkot Bildu odmítá :”Žádná velká politická strana si nemůže dovolit ignorovat největší noviny v zemi. A vláda už vůbec ne”.

Hospodářské noviny, 5. 4. 2004, autor: Zuzana Kleknerová

×

Policie neví, proč byl zbit Němeček

Starší článek

Google bude číst osobní e-maily a doprovodí je cílenou reklamou

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: OAK

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více