Zájem o zahradní techniku prudce roste
Zahradní technika, bazény, ale i ovocné stromky a květiny jdou letos na odbyt jako nikdy předtím. Tržby prodejců rostou meziročně o desítky procent.
Lidé si více zvelebují své okolí, což souvisí se změnou životního stylu. “Zahrada se stále častěji stává vedle automobilu či domu formou prezentace. To vyžaduje profesionální přístup, a proto lidé častěji volí služby specializovaných firem,” tvrdí sociolog Jan Spousta. Podle něj rovněž dobře působí reklamní kampaně.
Největší specializovaný obchodník se zahradní technikou a s bazény, a. s. Mountfield Mnichovice, prodal loni od ledna do března zboží za 480 miliónů korun, letos je to již za 800 miliónů. “Konečný výsledek za čtvrtletí bude ale vyšší, počítali jsme jen polovinu března,” řekl tiskový mluvčí firmy Mountfield Václav Brom.
Rakouskému obchodnímu řetězci Baumax loni vzrostly v České republice tržby o 13,2 procenta na šest miliard korun. Právě techniky pro dům a zahradu se prodalo podle vedoucí marketinku Jany Čižmárové o téměř třicet procent víc. “Letos je vývoj podobný,” dodala bez dalších podrobností Čižmárová.
Podobně hovoří i zástupci firmy Starkl – zahradník, která svými ročními přírůstky prodeje předstihla i sesterská zahradní centra v Nizozemsku, či společnosti Honda, která v České republice vyrábí mimo jiné sekačky a zahradní traktory. “Je to logické, zatímco my teprve začínáme, v zahraničí mají velký náskok,” vysvětluje prokuristka firmy Starkl Marion Probstová.
Oproti loňsku je také větší zájem o dražší zboží. “Přicházejí náročnější zákazníci, kteří se již poučili z nákupů levnějšího zboží v různých akcích,” uvedl marketinkový ředitel společnosti Honda Jan Kimla.
Hospodářské noviny, 29. 3. 2004, Autor: Stanislav Šetina